Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai Accent BRUKTBIL: Trenger du en enkel og billig bruksbil som sjelden streiker, er Hyundai Accent et greit valg. Men hører den hjemme blant småbilene eller i kompaktklassen |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 7 - 2001. Den er nemlig vrien å plassere. Utvendig lengde på 410 cm tilsier at den hører hjemme i kompaktklassen, mens akselavstanden på 240 cm minner mer om småtasser som Polo og Corsa. Det gjør også den snaue benplassen i baksetet. Bagasjerommet på 346 liter er derimot større enn på de fleste i kompaktklassen. Mens grunnmotoren i en småbil gjerne er på 1 eller 1,1 liter, slår Accent til med 1,3 og 1,5. Prisen? Desidert småbil, både som ny og brukt, men tro ikke at bruktprisen raser til dypet fordi Accent er koreansk. For hvem? Accent er skreddersydd for eldre folk som vil ha en lettkjørt og pålitelig bil i nærtrafikken. Feinschmeckere som egentlig har lyst på en velutstyrt GTI, kan glemme Accent. Den tilbyr basistransport. Du får en ganske ny bruksbil til en billig penge. Egen teknikk Accent er tvers igjennom koreansk, men oppskriften og utførelsen har klare japanske forbilder. Betjeningshendler, knapper, brytere og instrumenter er lagt opp etter japansk mønster. Pålitelig Vi tok med en femdørs 1,5 GLS med 80.000 kilometer på telleren til NAF-test. Serviceheftet var prikkfritt utfylt. Testmann Tom Fjæran fant ikke stort å klage på. Han oppdaget oljelekkasje fra tannstangen, og sentrallåsen lystret bare sporadisk. Frontruta var litt slitt. Bilen kom fra usaltet strøk, og hadde ikke spor av rust. Noen små shoppingbulker og riper syntes. Måling av lakktykkelsen viste skadereparasjon, men utførelsen var uklanderlig. – Den er verd snaut 70.000 kroner pluss registreringsavgift (3.948 kroner) i privatsalg, oppsummerer Fjæran, og forutsetter da at manglene utbedres. Listeprisen “på ruta” fra forhandler ligger på 90.000 kroner inklusive avgift. Henger den med? Vår testbil var en påkostet femdørs 1,5 GLS, som har bedre lydisolering enn grunnutgaven. Støyen plager ikke i norsk fartsnivå. Accent oppfører seg pent på veien. Retningstabiliteten er god, men ved unnamanøver virker den løs i fisken. Betjeningen glir greit, bortsett fra et slaskete gearskift. Førersetet var like fast etter 80.000 kilometer med en anslagsvis 85 kilo tung fører bak rattet.
|