Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Mondeo BRUKTBIL: Det er slett ikke lett å finne ut om Ford Mondeo er et godt eller dårlig bruktbilkjøp. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 11 - 2001. Diverse statistikker for feil og pålitelighet spriker nemlig hit og dit. På NAFs statistikk fra 2001 fikk den en bunnplass, mens samme organisasjon konkluderte med “feil som gjennomsnittet” i 1999. Svensk Bilprovning sier “middels eller bedre”. Moral: Vurderer du Mondeo, sørg for en skikkelig bruktbiltest! På noen felter hersker enigheten: Tre karosserier Motorene på 1,8 og 2 liter var moderne konstruksjoner med 16 ventiler. 1,8 turbodiesel sto også på programmet, men fikk aldri noe godt rykte. Toppmodellen hadde 24-ventilers V6 på 2,5 liter. Mondeo var tidlig ute med kollisjonsputer, ABS-bremser og antispinnregulering. Firehjulsdrift sto på programmet de første årene, Feil her og der Interiøret hadde brist i kvaliteten som viste seg ved skrangling og knirking. Langkjørt, dyr 99-modell Tom Fjæran kjører gjennom motortesten. Forbrenningen er perfekt, alt er i orden. Høy kjørelengde behøver ikke være noen ulempe, men skal påvirke prisen. Så sjekkes undersiden. Overflaterust på bakstillingen bør behandles. Bilen er bra, men prisen for høy, summerer Fjæran. Den har bruktpris som om den skulle ha gått bare halvparten så langt. Selv om den er en populær stasjonsvogn i Ghia-utgave, blant annet med ettertraktet klimaanlegg, burde den ikke koste mer enn 185.000 kroner. Forbedringene høsten 1996 gjorde Mondeo til en mer finslipt bil, noe prøveturen klart bekrefter. Den er kvikk i styringen. Understellet er fast og presist, kjøreegenskapene svært gode uten at komforten lider for mye. Sete, kjørestilling og betjening gir en god arbeidsplass for føreren. Rattet har fireveis justering. På nyere årganger er 1,8-motor mest vanlig. Den har langbent utveksling og rusler med 2000 omdreininger i 80 km/t i femtegear. På penkjøring betyr det lite støy og lavt forbruk, men den har 1300 kilo å dra på og blir lett motløs i motbakkene. Gearskiftet glir heldigvis som smurt. Litt hjulstøy merkes fortsatt, men alt i alt er Mondeo et godt sted å være, en bil som absolutt ikke er akterutseilt.
|