img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Mondeo
BRUKTBIL: Det er slett ikke lett å finne ut om Ford Mondeo er et godt eller dårlig bruktbilkjøp.

Først publisert i BIL  11 - 2001.

Diverse statistikker for feil og pålitelighet spriker nemlig hit og dit. På NAFs statistikk fra 2001 fikk den en bunnplass, mens samme organisasjon konkluderte med “feil som gjennomsnittet” i 1999. Svensk Bilprovning sier “middels eller bedre”. Moral: Vurderer du Mondeo, sørg for en skikkelig bruktbiltest!

På noen felter hersker enigheten:
– Mondeo er klart bedre enn forgjengeren Sierra. Det betyr ikke mer enn at Mondeo nærmet seg middels nivå. Rust er ikke lenger et problem.
– Mondeo ble klart bedre etter ansiktsløftingen høsten 1996. Har du råd, bør du altså se etter en slik, kjennetegnet av oval grill og store frontlykter.
– Kjøreegenskapene var i orden fra starten. Bruksegenskapene er stort sett gode.

Tre karosserier
Mondeo kom som firedørs sedan, femdørs kombikupé og femdørs stasjonsvogn og betydde overgang til forhjulsdrift for Fords kandidat i mellomklassen. Plassbesparende tverrstilt motor burde gitt bedre benplass enn i Sierra, men faktisk skjedde det motsatte. Smartere forseterygger økte plassen fra 1996.

Motorene på 1,8 og 2 liter var moderne konstruksjoner med 16 ventiler. 1,8 turbodiesel sto også på programmet, men fikk aldri noe godt rykte. Toppmodellen hadde 24-ventilers V6 på 2,5 liter.

Mondeo var tidlig ute med kollisjonsputer, ABS-bremser og antispinnregulering. Firehjulsdrift sto på programmet de første årene,
men hadde minimalt salg.

Feil her og der
Det tyske bladet Auto Motor und Sport langtestet Mondeo over 100.000 kilometer uten at den stoppet en eneste gang. Andre rapporter påpeker en god del feil.

Interiøret hadde brist i kvaliteten som viste seg ved skrangling og knirking.
Støtdemperne holder ikke lenge.
Motoren går ujevnt når klimaanlegget er innkoblet.
Bremseskivene slites raskt.
Motorelektronikk og toppakninger var svakheter på tidlige årganger.
Fjernåpningen av bakluke og tanklokk streiket ofte.
Ford var lenge kjent for lave dele- og reparasjonspriser, men Mondeo er ikke bedre enn middels.

Langkjørt, dyr 99-modell
Vi plukker en knallrød stasjonsvogn med 1,8-motor til NAF-test. Den var første gang registrert i mars 1999, og har gått 85.171 kilometer. Prislappen inklusive registreringsavgift lyder på 210.000 kroner.

Tom Fjæran kjører gjennom motortesten. Forbrenningen er perfekt, alt er i orden. Høy kjørelengde behøver ikke være noen ulempe, men skal påvirke prisen.

Så sjekkes undersiden. Overflaterust på bakstillingen bør behandles.
Det ene bakdekket har under 2 mm mønster, det andre litt mer.
Midtre eksospotte har en stor bulk, og Mondeo har dyre eksosdeler.
Lekkasje på de indre drivakselleddene oppdages. I beste fall er det klemmenes skyld.
Karosseriet er nesten plettfritt.
Originallakk overalt. Ingen bulker, nesten ingen riper.

Bilen er bra, men prisen for høy, summerer Fjæran. Den har bruktpris som om den skulle ha gått bare halvparten så langt. Selv om den er en populær stasjonsvogn i Ghia-utgave, blant annet med ettertraktet klimaanlegg, burde den ikke koste mer enn 185.000 kroner.

Forbedringene høsten 1996 gjorde Mondeo til en mer finslipt bil, noe prøveturen klart bekrefter. Den er kvikk i styringen. Understellet er fast og presist, kjøreegenskapene svært gode uten at komforten lider for mye.

Sete, kjørestilling og betjening gir en god arbeidsplass for føreren. Rattet har fireveis justering.

På nyere årganger er 1,8-motor mest vanlig. Den har langbent utveksling og rusler med 2000 omdreininger i 80 km/t i femtegear. På penkjøring betyr det lite støy og lavt forbruk, men den har 1300 kilo å dra på og blir lett motløs i motbakkene. Gearskiftet glir heldigvis som smurt. Litt hjulstøy merkes fortsatt, men alt i alt er Mondeo et godt sted å være, en bil som absolutt ikke er akterutseilt.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer