img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 3-serie
BRUKTBIL: Tredje generasjon BMW 3-serie er ikke feilfri, men samtidig har den gode sjanser til å leve et langt liv.

Først publisert i BIL 7 - 2002.

Mekaniske feil lar seg alltid fikse. Derimot tar rusten livet av mange ellers gode biler, og på dette feltet har BMWs minstemann lite å frykte. Rustbeskyttelsen er usedvanlig god, og lakkvaliteten holder høy klasse.

På statistikker over feil og pålitelighet ligger BMW 3-serie omtrent midt på treet. Den har en del gjengangerfeil. Opphengskulene i forstillingen slites fort, men dette er ikke verdens mest kostbare affære. Bremsene er svært effektive, men bremseskiver og klosser holder heller ikke lenge. Håndbremsen byr på problemer, dette gjelder enten det er trommel- eller skivebremser bak.

Fram til 1994 hadde de firesylindrede motorene tannrem med altfor puslete strammehjul. BMW satte skiftintervallene helt ned til 40.000 kilometer, og operasjonen koster drøyt 4000 kroner. Dette må følges, ellers risikeres havari av toppen. Fra 1994 fikk også disse motorene kjede istedenfor rem. Rekkesekserne på denne generasjon 3-serie hadde kjede hele tiden. Disse motorene går og går.

BMW spiller i den tyske eliteserien, men heldigvis ligger prisene på deler og reparasjoner på et moderat nivå. Reaksjoner fra våre lesere tyder på at det kan lønne seg å lete etter gunstige verksteder.

Enormt utvalg
Du skal ha nyoverhalt hjerne for å holde oversikt over 3-serien. Det finnes fem karosserier. Fra starten i 1991 bare firedørs sedan. Så fulgte Coupe i 1992, Cabriolet i 1993, og i 1994 kom stasjonsvognen Touring og den korte kombien Compact.

Sedan er mest vanlig. Den vokste seg større enn forgjengeren, og var første 3’er med skikkelig bakseteplass. Samtidig er den også den minst markante i 3-seriens historie. Særlig sideprofilen virker anonym. Coupe har mer sexy proporsjoner, og koster gjerne 15.000 kroner mer enn sedan. Touring ligger omtrent på samme nivå. Compact er den minst populære,med priser 5–10 tusenlapper under sedan.

Motorutvalget er ikke mindre. Firerne med 1,6 og 1,8 liter sprinter er godt nok til hverdagskjøring, og har moderat forbruk. Disse motorene gir også bedre vektbalanse i bilen. Mange mener likevel at det er med sekserne kjøregleden begynner. 320i med 150 hk går svært kultivert, men futten skuffer. Den virker slapp på lavt turtall, og til tross for kortbent gearutveksling holder den ikke hva den lover. På de større sekserne er alt fryd og gammen. 325i med 192 hk var med fra starten. Fra 1994 fikk vi 323i (2,5/170 hk) og 328i (2,8/193 hk). Er ikke det nok, kan du lete etter sportsutgaven M3 som hadde 3,2 liter og 321 hk. Men da må du regne med opptil 400.000 kroner, den kostet jo over det dobbelte som ny.

Svært mange biler er bruktimportert. Det betyr ikke nødvendigvis at de er dårligere eller billigere, men en uavhengig test pluss sjekk av kilometerstand er ekstra nødvendig. Eierne av BMW 3-serie er en fargerik forsamling, og hardkjørte skadebiler bør unngås.

Langkjørt 97-modell
Vårt testeksemplar er “norsk”, en 97-modell 320i sedan som har rullet 157.000 kilometer med to eiere i Vestfold og Hedmark bak rattet. Bare de to siste årene er den kjørt 80.000 kilometer. Serviceintervallene er fulgt. Bremsene er nyoverhalt med nye skiver rund baut. Automatisk klimaanlegg er utstyr Ola Nordmann gjerne betaler ekstra for.

Hva sier så NAFs testmann Øyvind Opheim? Han smiler i allfall under prøveturen, og når han går grundig til verks i testhallen, finner han lite å plukke på. Parkbremsen er ujevn og motoren svetter litt olje i bakkant. Karosseriet og lakken har holdt seg svært godt, bare en liten bulk og noen lakksår skjemmer. Interiøret ser nesten ut som nytt.

Kjøpet anbefales. Dette ser ut som en fin bil, konkluderer Opheim. Prisen på 182.000 kroner inklusive avgift kan forsvares.

Kjørefølelsen...
Vår egen runde avslører raskt den spesielle kjørefølelsen BMW-entusiaster snakker så varmt om. Den drøyt ti år gamle konstruksjonen henger godt med. Sekseren summer fornøyd under panseret, men den trenger mye turtall før den våkner. Setene og kjørestillingen stemmer. Betjeningen glir greit. Bilen er ikke stappfull av alskens elektroniske finesser, jeg hadde nær sagt ... heldigvis. De siste års utstyrseksplosjon kan ha en tendens til å dekke over bilens grunnleggende kvaliteter.

Kjøreegenskapene er presise uten at det går ut over komforten. På glattisen kan en framtung, bakhjulsdrevet bil være vanskeligere å beherske, men på tørr asfalt er alt en fryd.

Nei, det ingen plage å kjøre en halvgammel 320i.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer