img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW Passat
BRUKTBIL: Passat virker så solid og gjennomført når du sitter og kjører, at det nesten er vanskelig å tro på problemene den har hatt.

Først publisert i BIL 11 - 2002.

Sedanen kom i 1996, mens stasjonsvognen fulgte året etter. Bilen var større, stiligere og mer påkostet og komfortabel enn før. Salget skjøt fart, helt opp til førsteplass i Norge i 2001.

Populær altså, men det kan ikke skyldes kvaliteten. Fra starten var Passat rammet av en rekke feil, noe statistikker fra inn- og utland bekrefter. Vi har fått uvanlig mange leserbrev denne gang, og mange av feilene går igjen. Etter som Volkswagen hadde beskjeden garanti på ett år (i dag tre år), måtte kundene stole på forhandlers og importørs velvilje. Mye ble rettet kostnadsfritt, og mange kunder skryter av fair behandling. Men ikke alle. Det fins en gråsone her.

Her er noen av svakhetene:
Ulyd i forstilling rammer svært mange biler.
Diverse slitasje i styring og forstilling.
Stor slitasje på bremser.
Feil på motorstyring.
Defekt sentrallås.
Defekte vindusheiser.
Bakrute“eksploderer”(stasj.vogn).
Vannlekkasje.
Utette lykter.

Mye er forbedret på de nyeste årgangene, men på bruktbilmarkedet dominerer de første årgangene. Den avanserte forstillingen av Audi-type har ført til flest problemer. Når kulene er slitt, må hele aluminiumsstaget skiftes.

Bakrute som plutselig eksploderer skyldes trangt hull til pusseren kombinert med nærliggende varmetråder som førte til termisk spenning. På nyere årganger er dette endret.

Sjekk om registerremmen er skiftet! Vannpumpe byttes i samme slengen,så tusenlappene flyr. Men det blir ikke billigere hvis motoren havarerer. Skiftintervallet kan være så lavt som 60.000 km.

Flest stasjonsvogner
Drømmebruktbilen er stasjonsvogn med dieselmotor, og du må betale deretter. Pristillegget på 10.000 kroner for ny stasjonsvogn fordobles gjerne ved bruktsalg. Tillegg på rundt 20.000 for TDI dieselmotor er også vanlig. Stasjonsvogn har tatt 70–80 prosent av salget, og diesel så mye som 38 prosent i perioden 1997–2001. I dag selges hver annen nye Passat med TDI-motor.

Hvis du strengt tatt ikke trenger stasjonsvogn, sparer du mye på å velge sedan. Ofte er sedaner penere kjørt.Blant stasjonsvognene tilbys flust av uvørent kjørte firmabiler, og det er vrient å finne biler med lav kilometerstand.

Motorutvalget er enormt, med 4,5,6 og 8 sylindre, sistnevnte er ny i år. Grunnmotoren på 1,6 liter med åtte ventiler og 100 hk holder til daglig trilling. 1,8/125 hk med 20 ventiler orker litt mer. Med turbo har den 150 hk og går riktig friskt bare den får turtall nok. De siste årgangers 2-liter med 115 hk er en gammeldags nødløsning som gir lite. På toppen fins V-motorer med 5 og 6 sylindre, ytterst sjelden bruktvare i Norge.

1,9 liters TDI diesel kom med 90 og 110 hk fra starten, begge greie nok. Etter hvert kom mer moderne pumpedysediesel med 100, 115 og 130 hk. De skuffer skikkelig unna og bruker minimalt med drivstoff, men opptrer ikke like forfinet som HDI-motorene fra Peugeot/Citroën.

110 hesters TDI sedan
Vår testbil er en 98-modell TDI sedan med 110 hk, en-eiers bil med ryddig servicehistorie. Den har rullet 91.500 kilometer. Øivind Opheim hos NAF bemerker noen mindre bulker og skrammer, men hovedinntrykket er godt. Passat er svært godt rustbeskyttet, og understellet er uvanlig bra i så måte.

Så det tekniske: Måling av motorens funksjon viser perfekt resultat. Litt oljesvetting oppdages under bilen. Den har hatt en skade i gulvet som er greit reparert, men skjoldet under gearkassen mangler. Varsellampen
for parkbremsen lyser kontinuerlig. Clutchen knirker. Venstre drivakselmansjett begynner å morkne, og det var det.

Bilen er en Trendline med sportsseter, skinnratt, fire vindusheiser – men uten klimaanlegg,som ikke lå i grunnutstyret i 1998. Prisen på 199.000 kroner inklusive registreringsavgift er OK, mener Opheim.

Sterk og smidig
Når bilen er i orden, er bruksegenskapene suverene. Passat har mye plass, god fjæringskomfort og lavt lydnivå. Kjøreegenskapene er ikke spennende,mer trygge og solide.

Det er ikke bare forbruket rundt en halv liter som gjør TDI-utgavene fristende. Testbilen skuffet skikkelig unna, og ved forbikjøring fra 60 til 90 km/t i fjerdegear fosser den fra mange sportsbiler. Kreftene melder seg allerede ved 1500 omdreininger. Slike motorer passer perfekt i norsk trafikkrytme, der vi sjelden har bruk for å dra bilen opp i høyt turtall.

Klikk-klakk sier gearskiftet. Instrumentene er store og tydelige, og har heldigvis ikke den uklare blå belysningen som kom senere. Symbolene for varmeanlegget er som vanlig små og uleselige. Jobber det ingen som er eldre enn 45 år i VW-konsernet?

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer