img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Mégane/Scénic
BRUKTBIL: Mégane har god sikkerhet og stort modellutvalg. Flerbruksutgaven Scénic er den største bruktbil-helten.

Først publisert i BIL 5 - 2003.

Mégane fikk fire stjerner og mye skryt i NCAPkrasjtesten, det hittil beste resultatet i kompaktklassen. Endelig en fransk fabrikk som tok sikkerheten alvorlig.

Seks karosserier står på menyen. Femdørs kombi er grunnmodellen. Den har god plass og komfort, men er bare en middels populær bruktbil. Sedan-versjonen Classic er egentlig en fin familiebil med enorm bagasjeplass, men sedaner har det tungt i kompaktklassen. Prisen ligger
ofte et par tusenlapper under kombien, altså et godt kjøp hvis du ikke skal selge bilen igjen i morgen. Stasjonsvogn fra Tyrkia har enda mer plass. Regn med at prisen ligger 10.000 over kombi.

Så artighetene: Todørs coupé 1.6/90 hk har prislapp rundt 15.000 kroner høyere enn kombi med tilsvarende motor, men fins i mye høyere prisleie med 150 hesters 2.0-liter. Cabriolet ligger cirka 40.000 kroner over kombi.

Men det er flerbruksbilen Scénic som er ettertraktet. Prisen går ofte 30.000 kroner høyere enn på Mégane kombi. “Årets bil 1997” kom de andre i forkjøpet. Smart og fleksibelt interiør, liten utenpå, stor inni, markant og gjennomført design – dette var bilen for 2000-tallet, og i dag aper alle etter.

Scénic har tatt halvparten av Mégane-salget i Norge, men hoper seg ikke opp hos forhandlerne. Den freser fort ut av lokalene, og er også lettsolgt privat.

Middels kvalitet
Mégane-versjonene har veldig spredning i bruksegenskapene, men under skallet er teknikken stort sett den samme. De første årgangene har gamle åtte ventilers motorer. Ansiktsløftningen i 1999 betydde overgang til mer moderne saker med 16 ventiler.

Franske biler har hatt et løft i kvaliteten det siste tiåret, men Mégane er ikke det beste beviset. Den er ikke belemret med mye feil, men er langt fra perfekt. I den store tyske DEKRA-rapporten, der nesten seks millioner biler av alle merker ble sjekket i fjor, ligger feilprosenten litt dårligere enn middels, omtrent på linje med tyske hverdagsbiler, men godt bak de japanske. Bladet Auto Motor und Sport langtestet både vanlig Mégane og Scénic over 100.000 kilometer. Tilsammen tre gearkasser måtte byttes. Skrangling og knirking kritiseres. Elektronikken kan gi problemer. Deleprisene i Norge ligger tildels høyt.

Scénic 2.0 til test
Vårt eksemplar er en 1997-modell Scénic 2.0 med sjelden servicehistorie. Den passerte 100.000 kilometer under testen, og hadde sin første – og hittil eneste – store service like før. Den har verken ABS-bremser eller klimaanlegg. Merkeforhandleren forlanger 144.000 kroner inklusive registreringsavgift.

“Går som et uvær”, er NAFtester Øyvind Opheims reaksjon på fartsegenskapene under prøverunden. Han merker litt skjelving i clutchen og ubalanse i hjulene.

Nøyere saumfaring avslører en skade på den ene felgen foran. Oljelekkasje ved gearoverføringen er en kjent Mégane-svakhet. Piggdekkene fortjener ikke navnet; knapt en pigg stikker utenfor gummien, men sommerdekkene er OK. Det ene hovedlyktglasset har en steinsprutskade. Belysningen på varmebetjeningen virker bare nå og da. Bilens underside er usedvanlig lite angrepet av rust.

“Kjøpet anbefales hvis feilene ordnes og vinterdekkene byttes”,er Opheims konklusjon.

Svak varme
De fleste Scénic er solgt med 1,6-motor som holder fint i den daglige tralten. Den gamle 2,0-literen på 115 hester er en riktig slugger som drar kraftig av gårde. Den viser oppsiktvekkende futt på forbikjøring 60–90 km/t, til tross for normal gearutveksling:
3. gear: 4,2 sekunder
4. gear: 5,4 sekunder
5. gear: 7,8 sekunder

Normalt raske biler bruker 11–12 sekunder, så hvis du får tak i en to-liter, henger du garantert med i galoppen.

Gearskiftet er nokså slaskete. Varmebetjeningen sitter lavt og symbolene er små. Og varmen er for dårlig, det svakeste punktet på Scénic. Viften gir bare flau bris på høyeste hastighet, og en fast testrunde i 6 minusgrader viste dårligere resultat enn normalbiler greier i minus 20.

Scénic er en høy bil med behagelig fjæring. Da oppfører den seg selvsagt ikke som en sportsbil i svingene. Den understyrer og krenger tydelig,men de færreste leker Schumacher i denne typen bil. Bruksegenskapene teller desto mer. De tre separate baksetene kan flyttes på mange måter eller tas helt ut. Setene er litt små for storvokste, mens barna sitter høyt og fritt med god oversikt. Ganske utrolig at det går an å få så mye ut av et kjøretøy som bare er litt over fire meter langt.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer