img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fiat Bravo/Brava
BRUKTBIL: Tvillingene Bravo og Brava ble kåret til Årets Bil i Europa 1996. Tittelen Årets Bruktbil i Norge 2003 oppnår den neppe.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Tredørs Bravo og femdørs Brava ble lansert høsten 1995, Bravo med kort hekk og sporty linjer, Brava med større bagasjerom og særpregete baklykter. De landet i Norge i 1996, og måtte bevise at problemene med forgjengeren Tipo var løst. Lille Punto hadde vært på markedet noen år, og viste at Fiat var på rett vei.

Bravo/Brava hadde ny og frisk design, men salget løsnet aldri. I toppåret 1997 ble 491 biler solgt (mot over 8003 Corolla), i bunnåret 2001 bare 35 stykker. Bravo/-Brava er altså sjelden vare i brukthallene. Ikke mange er på jakt, og prisene ligger forholdsvis lavt. En 97-modell Brava 1.6 koster omtrent 90.000 kroner, en tilsvarende Golf ofte 15-20 tusenlapper mer. Privat er italieneren tungsolgt. Altså er det bare å prute i vei.

Den større Fiat Marea har samme plattform og teknikk som Bravo/Brava, og stort sett de samme svake og sterke sider. Marea kom som sedan og som Marea Weekend stasjonsvogn i 1998.

De minste motorene dominerer. Bravo/Brava kom med 12-ventilers 1,4-motor på 80 hk og 16-ventilers 1,6-liter på 103 hk. I 1999 ble 1,4-literen erstattet av en mer moderne 1,2-motor med 16 ventiler og 80 hk. 1,8-motor med 113 hk er sjelden i Norge,og den 5-sylindrede 2-literen med 147 og 154 hk ble ikke tatt inn.Vi fikk heller ingen dieselutgave.

Klar bedring
Bravo/Brava greide aldri å klyve til topps på statistikken over de mest pålitelige, men den store tyske DEKRA-undersøkelsen, som sjekket seks millioner biler i fjor,viste iallfall et brukbart resultat. Elektriske feil og problemer med understellet, særlig støtdemperne, går igjen. Motor og styring er bedre enn gjennomsnittet. Kvaliteten er flere hakk bedre enn på forgjengeren Tipo, og nærmer seg gjennomsnittsnivå.

Auto Motor und Sport testet en Brava 1.6 over 100.000 kilometer, med blandet resultat. Bremsene var slitesterke, men fikk problemer ved hard belastning, for eksempel ned fjelloverganger. Diverse lys-feil trakk ned, for eksempel ved at blinklys og bremselys “hang sammen”. Ujevn tomgang og kjølevæskelekkasje i fotrommet var andre feil. Skrangling og knirking klaget både bladet og leserne på. Eksosanlegget holder ikke evig, og prisen ligger høyt.

En 97-modell
Vår testbil er en Brava 1,4 fra 1997. Den har løpt 97.000 kilometer i innlandet, og merkeforhandleren forlanger 93.000 kroner inklusive registreringsavgift. Servicene er fulgt til punkt og prikke.Bilen er ikke gjennomgått av forhandleren ennå, så feilene er slik vi kan finne dem ved privatsalg.

NAF-tester Øyvind Opheim behøver ikke lete lenge:
• Gassløfterne på bakluken har gått av med pensjon.
• Håndtaket på høydejusteringen av førersetet er løst.
• En vinduslist på bakdøra er løs.
• Støtdemperne bak har lekkasje.
• Bremseskivene foran er slitt.
• Parklys foran og et bremselys bak virker ikke.
• Karosseriet har en del småbulker.
• Et deksel under motoren er skadet.
• Lakken skaller av på frontfangeren.
• Midtre eksospotte er lekk, med følgende feil i avgassen,og rykk og napp i gassovergangene.
• Sommerdekkene er halvslitte, mens piggdekkene er gode. Bilens underside viser svært lite tegn av rust.

– Prisen må ned og feilene må rettes før kjøpet kan anbefales, konkluderer Opheim.

Tegn til forfall
Hver enkelt feil er ikke graverende, og hovedkomponentene er i god form. Men mens mange av dagens biler feier unna sine første 100.000 kilometer som ren oppvarming, bærer Brava’en tydelige tegn på slitasje.

Ute på veien hører vi skrangling og gnissing fra karosseriet. Setetrekkene er slitt. Interiørplasten er utdatert i kvalitet og finish. Bilen fjærer nokså huskete på småbilvis. I det hele tatt gir den mye småbilfølelse.

1,4-motoren har svakt bunndrag, men henger sånn noenlunde med når du kjører aktivt.

På den positive siden: Brava har god plass. Gearskiftet glir lett og tydelig, og resten av betjeningen funker OK.

Kjøreegenskapene holder ikke italiensk sportsstil. Det er heller ikke meningen, men det fins strammere biler fra Fiat. Hvis du vil lære å rygge etter sidespeilene, er Brava drømmebilen. Lav, smal bakrute og massive stolper hindrer sikten bakover, og når du hever hodestøttene av vegg-til-vegg-typen, ser du bare tretoppene gjennom bakruten.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer