Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan med store planer for Norge Nye Nissan skal være på plass med 11 medarbeidere sentralt i Oslo. Originalt nok har Nissan lagt sitt Norden-kontor til Helsinki og med en stab på rundt 150 medarbeidere skal sør-afrikaneren Mike Whitfield skape ”Nye Nissan”. |
||||||||||||||||
Nissan gjør som Honda, BMW, Mazda, Hyundai, Toyota, Ford, Opel, Volvo, Renault, Saab og Seat har gjort før dem. Fra årsskifte vil Nissan selv være importør og distributør av biler i Norge. Dagens Nissan Norge stenger portene – og 31. desember kl 24.00 slukkes lyset på dagens importanlegg ved Drammen og rundt 74 ansatte kan se tilbake på ”mange hyggelige år med gode kolleger”. Nye Nissan skal være på plass med 11 medarbeidere sentralt i Oslo. Originalt nok har Nissan lagt sitt Norden-kontor til Helsinki og med en stab på rundt 150 medarbeidere skal sør-afrikaneren Mike Whitfield skape ”Nye Nissan”. Mike Whitfield har ingen forkunnskaper om Norden, Norge og bilsalget i regionen. I hele sin karriere har han jobbet for Nissan i Sør-Afrika. Han var salgs- og markedsdirektør i selskapet før han ble utnevnt til Norden-sjef. Han innrømmer at han ”ikke visste mye om Norden” da han sa ja til jobben. Og fortsatt er han under opplæring. Mange har reagert på at man som leder har valgt en person ”totalt blottet for lokale kunnskaper til en så krevende stilling”. Noen mener årsaken må være at ”Nissen vil starte med totalt hvite ark” – mens andre ser en fare i at en leder uten kunnskaper om fortiden og de problemer mange merker har hatt med sin nordiske profil, lett kan gå i den samme fella andre merker har gjort ved ”å gjøre alt mulig felles-nordisk”. Mange har erfart at forskjellen mellom de fire nordiske landene er meget stor – og at mange internasjonale ledere og konsulenter finner fram til smarte skrivebordsløsninger som viser seg å bli en fiasko når de skal gjennomføres. Direktør Mike Whitefield i Nissan Norden hevder at det ikke vil (skal) skje når de starter opp 1. januar. I Sør-Afrika var han kjent som en dynamisk billeder – med evnen til å fatte avgjørelser. En leder som ”sier ja og nei – ikke hele tiden tja vi får se”. Hans jobb i Nissan Norden er hans første internasjonale stilling. Slik blir nye Nissan:
Nissan har i dag 67 forhandlere i Norge. Alle kontrakter er i dag oppsagt og kontraktperioen opphører 1. november 2006. Nye Nissan Norden vil tegne nye kontrakter med forhandlere. Nissan Norden vil (som alle andre!) ha med på laget ”sterke og lønnsomme forhandlere som vil satse på deres merke”. Ønske er å ha færre eiere – men like mange utsalg. Drømmen er ”en som kan drive hele Østfold, en i Vestfold, en rundt Mjøsa, en i Troms og Finnmark etc. Med andre ord ønsker Nissan å følge ”Toyota-modellen” der man har store distrikter med mange utsalg. Men ledelsen i nye Nissan Norden vil foreløpig ikke snakke for meget om sine planer da de ”først vil besøke mange norske forhandlere”. Men intensjonen er der – og strategien. Om den kan gjennomføres – vil tiden vise.
Særlig viktig er Stor-Oslo der direktør Mike Whitfield er krystallklar: - Men de fleste konkurrenter med suksess har funnet ut at de må eie Oslo-forhandleren selv! - Jeg registrerer det – men det kommer ikke vi til å gjøre. Det er intet som forbyr oss å støtte og jobbe tettere sammen med en forhandler i de store byene enn andre. Det er klart vi vil sette fokus på de store byene og det er mange tiltak som kan iverksettes uten at man dermed må ”eie forhandleren”.
Skal bli store på SUV og vare
- Hva med personbiler bortsett fra nye Tone? - Det vil komme mye nytt – men jeg kan ikke snakke åpent om det i dag
Ingen planer om Nissan + Renault
|