Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brann fremskyndet Mazdas nye lakk-teknologi Nå som to aktører i norsk bilbransje har blitt rammet av storbranner, vil vi gjerne muntre opp med et eksempel på at selv slike ulykker kan føre noe godt med seg. |
||||||||||||||||
Etter at Mazdas lakkeringshall nr.1 ved fabrikken i Hiroshima brant helt ut rett før jul (ingen personskader), er produksjonen på full fart tilbake. De første Mazda2 fikk påført lakk der 27. april, og i løpet av mai og juni har kapasiteten øket til å kunne ta imot stadig flere modeller. Mazda har funnet det opportunt å benytte den nødvendige gjenoppbyggingen fra grunnen av til å samtidig innføre sin egenutviklede lakkteknologi Three Layer Wet Paint System i hall nr.1 (den hadde tidligere blitt benyttet i fabrikkens tre andre lakkhaller). I tillegg til at metoden forbedrer bilenes lakk-kvalitet, medfører den mindre energiforbruk, lavere CO2-utslipp og enda bedre imøtegåelse av VOC-direktivene. Det nye bygget er oppført med tidsbesparende moduler og produksjonslinjen har blitt ytterligere effektivisert gjennom Mazda Digital Innovation (MDI). Mazdas president Hisakazu Imaki har benyttet anledningen til å takke både entreprenøren, byggleverandørene og ikke minst sine egne ansatte for sin stå-på-holdning i de månedene anlegget har vært ute av drift, og lovet å gjøre alt i sin makt for å hindre tilsvarende ulykker ved både dette og andre Mazda-anlegg i framtiden. Årsaken til den omfattende brannen mistenkes å være statisk elektrisitet. Lakk, bilglass og karosseri er hovedtema i MotorBransjens juniutgave som utkommer den 15.
|