img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Citroën C8 og Peugeot 807
BILTEST: Det gjelder å telle når du skal bedømme flerbruksbiler som tvillingene Citroën C8 og Peugeot 807.

Først publisert i BIL 9 - 2002.

En rask beskrivelse av nykommeren fra Citroën og Peugeot blir fort en oppramsing av tall: 58 oppbevaringssteder i form av skuffer og skap, hyller, nett, brilleholdere,dørlommer og andre hulrom. 19 av dem, tror jeg, har plass til flasker, kopper og drikkebokser. Tre bokser har eget kjølerom.7 speil, inklusive to belyste sminkespeil og ett ekstra vidvinkelspeil til overvåking av opptil seks uskikkelige unger.

Valgmulighet mellom 2, 5, 6, 7 eller 8 seter. Toseteren i Norge som avgiftsbillig varebil, femseteren med tre separate seter i andre rad, seksseteren som luksusversjon med to i andre og to i tredje rad, syvseteren med tre i andre og to i tredje, åtteseteren med setebenk for tre også i bakerste rad. Alle bakseter har trepunktsbelter og kan justeres 15 cm i lengderetningen eller løftes ut. Når du omsider arver tantes antikke kommode, får du plass ved å stable fire bakseter langs samme sidevegg. Forsetene kan snus 180 grader. De ytre setene i midtraden har Isofix-fester for barneseter.

Fire knapper på nøkkelen, som nærmer seg størrelsen på en TV-kontroll. Den betjener bilens kanskje største nyhet, de motoriserte skyvedørene. Buzzzz, så glir dørene opp og igjen, og selvsagt stopper de automatisk hvis noen stikker strupen i åpningen.

Seks kollisjonsputer; to foran, to sideputer ved midtstolpen pluss to sidegardiner som beskytter hodene på alle tre seterader, den første flerbruksbil med slike. 11 dyser i klimaanlegget, slik at du overalt i bilen kan kule’n med åtte høyttalere som sprer musikk fra et 80 hoders symfoniorkester (valgfritt).

Liten klasse
Kort sagt: I flerbruksbilene satses det først og fremst på å skru antallet muligheter i været. Bilene blir en slags minivariant av bolighus. Du og dine skal kunne få med dere mye og drive med mangt.

Ideelt for barnefamiliene, men de stiller seg neppe i kø når C8 og 807 lander i Norge rundt nyttår med pris fra rundt 400.000 kroner. Bare 350.000 store flerbruksbiler kjøpes årlig av europeiske kunder, av dem regner Citroën og Peugeot å kapre 40.000 hver. Til sammenligning: I USA, de store bilers rike, selges rundt en halv million bare av Chrysler Voyager. I Europa er det mindre og billigere biler som Opel Zafira, Citroën Picasso og Renault Scenic som dominerer.

Med beskjedent marked er det ikke rart at europeiske fabrikker sparer penger på kloning. C8 og 807 er to av fire nesten identiske biler som sendes ut fra fabrikken ved Valenciennes i Nord-Frankrike. Italienerne Fiat Ulysse og Lancia Phedra kjører utenom Norge.

Kvartetten bygges på samme plattform som forgjengerne. Lengden er økt 27 cm, hvorav halvparten kommer kupeen til gode. Akselavstanden er som før, men det betyr ikke så mye fordi golvet ligger så høyt at hjulkassene stjeler lite plass. Golvet ligger egentlig FOR høyt. Innvendig høyde begrenses, og baksetene er nokså lave og flate.

C8 og 807 har hver sin merketypiske front, og interiørarkitektene har fått boltre seg med ulike setetrekk og annen pynt, mens drivlinje, understell og annen teknikk er identisk.

En dash-bru
Et oppholdsrom av en bil skal selvsagt ha sin egen stil. Flerbruksbilenes en-boksdesign gir en enorm boltreflate mellom ratt og frontrute, og her har stilistene konstruert en bru i hele bilens bredde. På midten sitter tre instrumenter bak turkis glass inspirert av fryseboksemballasje. Det ser lyst og luftig ut og funker ganske greit, som det meste annet innendørs. Som før stikker gearspaken lettbetjent ut av veggen.

Kjøreegenskapene? Neppe det helt avgjørende punkt på denne type bil. Høyt tyngdepunkt og høy vekt kan vanskelig gi lekne svingegenskaper. C8 og 807 er strammet opp sammenlignet med forgjengerne Evasion og 806, kanskje litt på bekostning av fjæringskomforten. Nykommerne føles trygge og stabile på veien under normal kjøring. Bremseassistent, antispinn og ESP hjelper til når du tøyer grensene.

Fem motorer
Tre bensinmotorer står på menyen: 2,0 liter med 137 hk, 2,2 liter med 160 hk, variable ventiltider og to balanseaksler, og toppmodellen 3,0 V6 med 208 hk koblet til firetrinns automatkasse som kan betjenes sekvensielt. Denne fins også på 2,0-literen.

De to dieselmotorene på 2,0 liter med 109 hk og 2,2 liter med 130 hk, med mye moment på lavt turtall, passer godt i biler på drøyt 1700 kilo beregnet for en jevn og avslappet kjørestil. Blandingsforbruket ligger nesten tre desiliter lavere enn på de firesylindrete bensinutgavene.

Verken den minste bensin- eller dieselmotoren sto parat ved prøvekjøringen. 2,2 HDi trykker kraftig på fra bunnen, men er ikke den aller mest lydsvake når turtallet stiger. Det er bra futt også i 2,2-liters bensinmotor. Komfortutgaven med V-sekser oppfører seg selvsagt verdig, men blir neppe å se i Norge.

DETTE ER CITROËN C8/ PEUGEOT 807:

2,0

2,2

3,0

2,0 HDi

2,2 HDi

Sylindervolum:

1997 ccm

2230 ccm

2946 ccm

1997 ccm

2179 ccm

Boring x slag:

85 x 88 mm

86 x 96 mm

87 x 82,6 mm

85 x 88 mm

85 x 96 mm

kW (hk)/omdr.:

100 (138)/6000

116 (160)/5650

150 (208)/6000

79 (109)/4000

94 (130)/4000

Nm/omdr:

190/4100

217/3900

285/3750

270/1750

314/2000

Egenvekt:

1612 kg

1648 kg

1784 kg

1710 kg

1750 kg

0-100 km/t:

12,2 sek.

11,6 sek.

11,0 sek.

14,6 sek.

13,6 sek.

Toppfart:

185 km/t

196 km/t

205 km/t

174 km/t

182 km/t

Forbruk by:

1,23 l/mil

1,29 l/mil

1,58 l/mil

0,94 l/mil

1,01 l/mil

Forbruk landevei:

0,73 l/mil

0,78 l/mil

0,90 l/mil

0,59 l/mil

0,59 l/mil

Forbruk snitt:

0,91 l/mil

0,97 l/mil

1,15 l/mil

0,72 l/mil

0,74 l/mil

CO2-utslipp:

218 g/km

231 g/km

275 g/km

189 g/km

199 g/km

Lengde: 472,6 cm. Bredde: 185,4 cm. Høyde: 185,6 cm. Akselavstand: 282,3 cm. Sporvidde f/b: 157,0/154,8 cm. Bagasjevolum: 324-2948 liter. Tankvolum: 80 liter.
Forbruk ifølge 99/100 EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer