img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kia Sportage 2.0 MRDi mot Suzuki Vitara 2.0 V6
BILTEST: Koreanske Kia Sportage og japanske Suzuki Vitara har mye til felles hva bruksområder angår. Etter en testtur på glatta viste det seg at det likevel er det grunnleggende forskjeller med hensyn til teknikk og kjøreegenskaper. Begge bilene sjarmerte, men den ene innfridde ikke helt.

Først publisert i BIL 3 - 1997.

Jeg er i ferd med å legge bak meg storbyens grågule morgenteppe. Vinterkulde og vindstille har en egen effekt på Oslogryta – det er ikke leit å komme seg vekk fra byen. Kompasset er stilt i retning Norefjell, målsettingen er å kose seg med firehjulstrekk på sleaføre mellom brøytekantene. Denne gang er det to sjarmører som skal til pers. Vitara har jeg hilst på før, men siden sist har Suzuki gjennomført noen mindre endringer i dashbordet, og V6ern er oppgradert til fire overliggende kamaksler og 24 ventiler.

V6-motoren murrer godslig, og i jevn fart nærmer vi oss fjellet og sola. Underveis møter jeg kollega Jan Harry, som for anledningen ratter Vitara-konkurrenten Kia Sportage. Den har vært på det norske markedet et par år allerede, og har definitivt gjort seg bemerket. Den koreanske firehjulstrekkeren vil etterhvert bli satt sammen hos Karmann i Tyskland, men vårt eksemplar er av asiatisk opprinnelse. Prismessig har bilen falt gunstig ut på det norske marked – det merkes også på salgsstatistikken. Vitara ble landets suverent mest solgte «off-roader» i 1996. Sportage havnet på delt tredjeplass – bare Jeep Grand Cherokee skilte de to.

Inn med 4WD
Vi jobber oss oppover Eggedal, og slår ganske fort fra oss ønsket om å ikke bruke firehjulstrekket mer enn nødvendig. Det er et par minusgrader ute, men det er fortsatt åpne råk i Simoa. Holka ligger derfor tjukk på veien, og ingen av de to bilene oppfører seg særlig pent. Sportage er definitivt den verste av de to i så måte – kombinasjonen bakhjulsdrift og dekk som egner seg best til terrengbruk fører til at Jan Harry får flere svettetokter enn strengt nødvendig. Jeg føler meg bedre skodd i Vitaraen, men det er likevel såvidt glatt at vi tar en rask stopp for å bytte bil og legge inn firehjulsdrift.

Vel plassert i Kia Sportage blir forskjellen mellom de to bilene tydelig. Sportage har et nokså moderne utseende med personbilpreg – den minner om en høy, bredskuldret stasjonsvogn. Innvendig er det lyst og trivelig, og de store setene har god støtte alle veier. Bare så synd at setene er så harde. Førermiljøet er ellers ikke særlig spennende, men det er funksjonelt.

Til tross for et moderne utseende både inn- og utvendig virker hverken motor eller drivlinje særlig moderne – i alle fall ikke sammenlignet med Suzuki Vitara. For å veksle mellom to- og firehjulsdrift og høy- og lavgear bør bilen helst stå stille, men sjalting kan under enkelte betingelser også foregå i fart. Kia definerer dessuten automatisk låsing av forhjulsnavene slik at man faktisk må rygge for å låse dem opp igjen.

Kantete design
Sportage ser moderne ut – det er en karakteristikk jeg ikke uten videre vil bruke på Vitara. At designet tiltaler mange er det liten tvil om, men det kantete og litt klumpete karosseriet er ikke akkurat noen nyskapning. Vår testbil er også lakkert på en måte som var mote for ti år siden – hjulbuelistene og dørenes nedre del er lakkert i sølv, resten har en mørk blåfarge. Interiøret er nokså mørkt, og bilens høye, smale form bidrar til at det ser trangere ut i en Vitara enn det egentlig er. Dashbordet er heller ikke spesielt moderne, og spesielt midtkonsollen er uryddig. Setene er dessuten smale, og sitteputen er for kort til å gi god lårstøtte.

Men med det er kritikken av Vitara slutt. For under panseret har Suzuki plassert en nydelig liten V6-motor, og i vår testbil er den koblet sammen med en firetrinns automatkasse som også fungerer perfekt. Riktignok bør man stoppe bilen før reduksjonsgearet legges inn, men det er også alt. Resten går nemlig av seg selv – og er det ikke nettopp det man ofte forventer av en ny bil?

Vi fortsetter vår ferd oppover dalen, og sørger for noen avstikkere på mindre veier. I bomveibakkene fra Eggedal over mot Noresund settes de to bilene på skikkelige prøver – det er bratt og svingete, men snøen under er forholdsvis trå. Da skiller ikke dekkene like mye som tidligere på dagen. Jeg må jage Vitaraen oppover – den har hverken effekt eller dreiemoment nok til å klare bakkene på lave turtall. Svingene kommer tett oppover dalsiden, alt fra åpne, lange svinger til krappe, lite oversiktlige hårnåler. Vitara er høy og smal, og Suzuki har ikke funnet frem hverken de stiveste fjærene eller demperne til Vitara. Komfortabelt under normal kjøring, men under disse forholdene kan medpassasjerer fort bli ganske sjøsyke.

Sportagen har adskillig mer dreiemoment på lave turtall, men motoren går hardt under akselerasjon og belastning. Men den takler derfor de fleste svingene uten Suzukiens slitsomme sjalting. Koreanerne har lykkes med styringen i Sportage, og det relativt lave tyngdepunktet kombinert med sportslig stiv fjæring og demping er det derfor fornøyelig å jobbe seg gjennom svingene. Gearskiftet kunne med fordel blitt mer presist, men det er ikke verre enn at vi kan leve med det.

Krevende bremser
Begge bilene har ABS-bremser, men på Sportage virker de kun på bakhjulene. Derfor må sjåføren selv sørge for at forhjulene ikke blokkeres i kritiske situasjoner. Stabiliteten blir dessuten så som så i de fleste situasjoner på glatta – det skulle ikke store rattutslaget til før vi måtte jobbe intenst for at bakenden ikke skulle overta styringen.

Norsk lovgivning setter heldigvis sterke begrensninger for ferdsel utenfor offentlig vei, men det innebærer samtidig at vi ikke fikk kjørt en skikkelig terrengtest av de to bilene. En ting er i alle fall sikkert – begge bilene har både evne og vilje til å takle en unormalt kronglete hyttevei. Og det er nettopp til dette bruket at Vitara og Sportage har sine største fordeler. Sportage er den største bilen, og har et adskillig bedre baksete enn Vitara. Bortsett fra at bilen mangler ABS-bremser foran og kollisjonspute for forsetepassasjeren har den et fornuftig og rikholdig utstyrsnivå – dette blir bilen man kjøper med hjernen. Men hjertet vil ha en Vitara. Den har en fjæringskomfort, motor og drivlinje som ikke står tilbake for noen «off-roadere» som er langt større og dyrere – og den har faktisk et større og mer praktisk bagasjerom enn Sportage. Prisen taler til fordel for Sportage, men Vitara blir likevel mitt førstevalg denne gang.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer