Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM øker Korea-satsingen Samtidig som GM Daewoo kan fortelle om nye rekorder i antall solgte enheter, forteller amerikanerne at de nå har oppet sitsen sin i selskapet til 50,9 prosent. Det eneste det betyr er at nå får vi ikke lenger Daewoo økonomiske resultater separat. |
||||||||||||||||
GM kjøpte 44,6 prosent av Daewoo ved konkursen i 2002, og stiftet et nytt selskap: GM Daewoo Auto & Technology. I februar i år økte de til 48,1, og nå eier de altså mer enn halvparten. Dermed kan resultatene fra denne delen av konsernet konsolideres inn i det store regnskapet, og det vil utvilsomt bidra til å trekke det hele oppover. 507.910 biler solgte selskapet første halvår i år, det er en oppgang på 17,7 prosent, og for første gang produserer selskapet mer enn en halv million biler i en seks måneders periode. Men det er først og fremst eksportmarkedene som sørger for ekspansjonen. Hjemme økte ikke salget med mer enn 3,5 prosent, til lusne 53.500 enheter. Det er de andre 150 markedene som drar. I Europa har økningen vært enda større. Etter at Daewoo ble døpt om til Chevrolet, har GM solgt 117.000 biler gjennom sine 1800 forhandlere. I fjor var tallet langt under 100.000. Det meste tyder på at selskapet kommer til å fortsette med den samme filosofien som til nå. ” Vi skal ligge under Opel, vi skal ikke konkurrere med dem”, sier Hardy Spranger, ex-”norsk”-GM-salgsdirektør som nå er sjef for Chevrolet Europe. Det er med andre ord langt fra sikkert av vi kommer til å få den store Statesman, lansert i Korea i juni, hit. Derimot er lille Aveo på vei hit, bygget i Korea men foreløpig bare solgt i Kina. Og dessuten skal vi få den lekre SUV’en – konseptutgaven i Paris i fjor het S3X – neste år. Det spekuleres også på en brasiliansk pickup, og kanskje den amerikanske HHR – en ”virkelig” Chevrolet. ”Det er mye enklere å nå våre mål om markedsandeler, når vi kan trekke på vårt totale, globale modellprogram”, sier han. Ikke bare enklere, sier vi - kjappere også.
|