img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilskadeverkstedene roper varsko
Mens premiene for bilforsikring har økt markant de siste 5 år har antall bilskader, særlig store skader, gått ned. Samtidig har forsikringsselskapene øvet massivt press på prisene for forsikringsreparasjoner hos bilskade- og lakkverkstedene i Norge. Følgen er at bilforsikring blir et stadig fetere bein for forsikringsselskapene, 17% driftsmargin pluss betydelige kapitalinntekter er ikke uvanlig i dagens marked.

Bileierne selv betaler store deler av dette kalaset gjennom forsikringspremiene. Og i den andre enden av verdikjeden må bilskadeverkstedene blø. Få av dem har ropt høyt ut om tingenes tilstand, da forsikringsskader vanligvis står for ¾ av oppdragene deres. Man biter ikke hånden som mater en. Ikke før det omtrent ikke er mat igjen.

Harald Rømcke er en av de mer frittalende aktører i denne bransjen. Han eier og driver Rømcke Billakkering AS i Oslo, en av de aller største uavhengige billakkverksteder i landet. Han er meget opprømt både over nevnte utvikling og at den organiserte del av bilbransjen tilsynelatende ikke greier å snu den mot en mer rettferdig økonomisk fordeling mellom bileiere, verkstedene og selskapene. Rømcke har velvilligst gitt MotorBransjen tillatelse til å gjengi nedenstående innlegg som han forfattet til det siste styremøtet i Oslo og Omegn Bilbransjeforening (OOBF), som er NBFs lokale avdeling i hovedstaden.

Se ikke bort fra at dette temaet blir en gjenganger i MotorBransjens utover høsten. Lakk og karosseri blir for eksempel avisens hovedtema både i september og november.

Men nå over til Rømcke:   

Hvor går bilskade- og lakkbransjen ?

Skade- og lakkbransjen har vært under omstilling lenge. For mange år siden var bransjen useriøs, med mange som drev på kanten av lover for skatt, moms og arbeidsmiljø. Det fantes mange små bilskadebedrifter med et gjennomsnitt på 1.5 til 2 ansatte. Bransjen var fordelt mellom bilforhandlere og frittstående aktører og det var manko på tilskudd av dyktig arbeidskraft.

1990-tallet var for bilskade- og lakkverksteder preget av miljøkrav og restrukturering fra forsikringsselskapene. Stikkordet var ”miljøgodkjenning”. Verksteder som ikke investerte og tilfredsstilte kravene ble frosset ut med liten tilførsel av forsikringsoppdrag. De fleste skadeverksteder oppnådde på dette tidspunktet tilfredsstillende marginer som gjorde at investeringer var akseptable. Når bransjen hadde fått vekk usunn forretningsførsel, oppgradert lokaler og utstyr, samt gitt de ansatte gode arbeidsforhold og lønn, startet forsikring en heksejakt på samarbeidspartnere med ”forhandlede” priser (noe annet enn forhandlede priser kan vi dessverre ikke bruke på trykk).

Forsikring begynte med frittstående aktører og samarbeidsavtaler. Når markedet senere falt har de gått over til flere samarbeidsavtaler med bilforhandlerne. Min påstand er at forhandlerne følte seg truet av nedgangen i markedet og at frittstående aktører hadde fått samarbeidsavtaler med selskapene. Med bilforhandlerne var også kravet om salg av forsikring et av elementene for selskapenes videre diskusjon rundt de forskjellige timepriser på mekanisk, lakk- og skadeutbedring.

Tar vi prisen som markedet hadde ved århundreskiftet til i dag, har prisen på reparasjonslakkeringer falt drastisk. I samme periode har materialer, strøm, fyring og lønninger steget. I samme periode har det vært store svingninger i tilførsel på arbeider. Forsikringselskapene har i samme periode presset pris hos verkstedene, lagt på forsikringspremier hos sine kunder, og fått positivitet i form av nedgang i antall skader. Selve skadenes art har også endret seg en del ved at det har blitt færre store skader og flere små. Gjennomsnittsskaden har likevel økt fordi dagens biler inneholder flere dyre komponenter (sensorer, airbager) enn tidligere modeller.

Bileiere i dagens Norge setter store krav til skadeutbedring på sine biler. Krav om pertentlighet og høy finish preger dagens bilde.

Forsikring innførte selv en leiebilordning til sine forsikringstagere, dette ble raskt fulgt av at selskapene skjerpet kravene til verkstedenes leveringsdyktighet.

Skade- og lakkbransjen har nå gått over fra mindre til større verkstedenheter. En styringsprosess er lagt som gjør etablering vanskelig. Bilforhandlere holder også liv i en del underleverandører etter min mening.

Med stagnasjon av pris i forhold til konsumprisindeks og med sterkt økede kostnader, blir det vanskelig for skadeverkstedene å drive økonomisk bærbart i framtiden. Krav til effektivitet må opp, noe som er vanskelig med dagens norske system og moral. Bruk av utenlandsk arbeidskraft vil raskt komme til å tvinge seg fram og denne utviklingen er allerede i gang. Hensynet til arbeidsmiljø og arbeidstidsordninger vil etter min mening bli skjøvet under teppet. Ventetidene/ ståtidene vil nå merkbart stige. Det er få flinke yrkesutøvere i omløp, noe som gjør det vanskelig å finne kandidater for fremtiden. Såkalt drivere/jagere for å drifte lakkverksteder blir vanskelig eller umulig å skaffe. Mange reparatører innen bilskade og lakk er leie og utbrente og arbeidssøkende til andre bransjer etter fylte 35 år.

De små verkstedene vil overleve av overskuddet fra forhandlerne så lenge forhandlerne ikke tetter igjen lekkasjen, noe jeg tror de snart kommer til å gjøre. Da vil en del av de mindre aktørene i bransjen falle bort. Samtidig er min konklusjon at det på sikt kommer til å være driftsstans i altfor mange timer på de dyre anleggene til bilforhandlerne og -importørene som ferdigstilles i disse dager. Vi ser nå konturene av utleide lokaler eller franchisevirksomhet, samt at forhandlere og importører tar i bruk enkelte frittstående verksteder, slik det var før. Den innstilling at de skal klare dette like godt og på lik linje med en som har eierandel, kan de erfaringsvis glemme.

Forsikringsselskaper som har tatt hardt grep om markedet både på styring og pris vil også møte seg selv i døren. Synkende arbeidskvalitet, dårligere materialer, dårligere lokaler, bedrifter som driver rovdrift på sine ansatte, utenlandsk og billig arbeidskraft på mistenkelige kontrakter osv. vil være det vi ser framover fordi det vil tvinge seg fram i den vei bransjen blir styrt.

Hvem styrer bransjen? Hvem styrer resultatene? Hvem styrer tilførsel? Og motsatt:  Hvem setter krav om kvalitet, bestemmer markedspris og ståtid? Ingen av disse punktene rår bilbransjen over. Det er en feig bransje og det er en vaklende bransje.

Organisasjonen Norges Bilbransjeforbund (NBF) som de fleste skade- og lakkvirksomheter er medlemmer av, har liten kapasitet og er pr. dags dato lite engasjerende for sine medlemmer. De er lite synlige i media og arbeider ikke konstruktivt aggressivt nok for sine medlemmers interesser.

Det er en usikker framtid for enkelte aktører i denne bransjen. De som er kyniske tar hardt grep om bedriftene og driver rovdrift. De som får opp effektiviteten, blåser i framtiden for sine ansatte, legger minimalt av arbeide ned i HMS og internkontroll. De som kjører døgnåpne anlegg med lite investeringer/vedlikehold, vil nok overleve. De som er bilforhandlere eller importører, med dårlige drivere/eiere med lite innblikk i faget lakk, får det tungt framover dersom forsikring som den betalende part ikke gir bransjeutøvere mulighet til å øke priser for å kunne drive seriøst.

Harald Rømcke


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer