Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault i krabbefeltet? Plutselig begynner det å stange litt for Renault. Forstår ikke vidundermanager Carlos Ghosn seg på Europa, eller er det simpelthen det at han har trukket i et par bremser fordi han har sett, tidligere enn noen andre, at kursen må endres noe? |
||||||||||||||||
Overraskende var det i hvert fall at man har bestemt seg for å utsette Twingo-introduksjonen et helt år. Paris fortellerer at den ikke skal lanseres før i 2007, og ikke som alle hadde ventet, og fabrikken selv antydet, neste år. Samtidig tok Renault en engangsavskrivning på 60 millioner Euro for utviklingen av den nye modellen. Den gamle Twingo, designet av Citroëns sjefdesigner, er slett ingen død modell. I fjor ble det produsert flere enn 90.000 av den. Men den stammer tross alt fra Paris i 1992, så det er klart at den ikke er helt up to date. Men det er den nye Modus, og det er kanskje de skuffende salgstallene der som har fått ledelsen til å utsette lanseringen for å ”forbedre bilens konkurransemuligheter”. Nå hadde dette kanskje ikke blitt en sak hvis det ikke var fordi media-magneten Ghosn, den nyansatte Renault-sjefen som ble en Manga-helt i Japan, var totalt fraværende ved presentasjonen av selskapets kvartalsresultater, der Twingo-bremsen også ble bekreftet. Journalistene måtte nøye seg med en økonomidirektør som ikke akkurat klarer å gjøre synkende marginer og økende råkostpriser pluss knivskarp konkurranse fra Østen til noe som ble sunget på en munter og glad melodi. Ghosn ville klart det, var alle enige om. Men i stedet sitter han innelukket og jobber på Renaults nye forretningsplan, akkurat som han gjorde med Nissans da han begynte sin legendariske snuoperasjon der. Men nå ser det ut til at denne forretningsplanen, som er ventet i desember, også er utsatt. Ikke med et år, men med et par måneder. Det i seg selv tolkes også som negativt signal.
|