Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mahle dropper Cosworth Å følge Cosworth-navnet begynner å bli ganske labyrintisk. Nå skal det bli enklere, en av eierne av et av Cosworth-navnene skal droppe det. |
||||||||||||||||
Cosworth har historie langt tilbake til etterkrigstidens gullalder innen racing. Utgangspunktet var at Ford satte i gang produksjon av en 3-liters Formel 1 motor utenfor huset for 40 år siden. Herrene COStin og duckWORTH bygget selskapet opp til en av verdens ledende motorspesialister, siden har andre sakte og sikkert bygget det ned. Så oppsto forvirringen fordi Audi hadde lov til å bruke Cosworth-navnet, men det var Ford som eide alle merkevarerettighetene. De ble solgt, sammen med resten av Racing til noen Champ Car eiere i USA i fjor, som skal utvikle operasjonen til noe rent amerikansk. Men Audi, som åpenbart er ferdig med sitt (og Bentleys?) racingprogram solgte unna Technology til tyske Mahle tidligere i år. Mahle er en storleverandør av motordeler til verdens bilindustri - du kjenner kanskje navnet fra spesielle stempler, og sysselsetter 38.000 personer over hele verden som sørger for en omsetning på nesten 4 milliarder Euro. Til dette legger Cosworth Technology til 600 personer og en omsetning som fremdeles budsjetteres. Nå forteller Mahle, som skal bruke selskapet til spesielle utviklingsoppgaver, og til produksjon av kompliserte produkter - for eksempel komplette sylindertopp-moduler, at de ikke lenger kommer til å bruke Cosworth-navnet. "Cosworth forbindes med Ford eller Audi og gjør det vanskeligere for oss å komme i kontakt med andre bilprodusenter" er forklaringen. Farvel Cosworth Technology, velkommen Mahle Powertrain.
|