img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Rover-pokeren: Hvem får egentlig potten?
Siden vi har fått noen ny bilder av mulige kommende Rover-modeller, kan det være verd å gjøre en rask repetisjon av hav som hendte med dette tradisjonsrike britiske merket i løpet av sommeren.

Mens bobestyrerne (som vi husker, meldte selskapet oppbud i april, med en tilsynelatende gjeld på tilsynelatende over 16 milliarder kroner) tok i mot det ene budet etter det andre (det kom i hvert fall tre), skjedde den første av mange underlige hendelser.

Honda besøkte Longbridge-fabikken og tok med seg produksjonsutstyr samtidig som de ødela konstruksjonstegninger for komponenter til Rover 45 – en bil mange hadde regnet med kunne bli grunnpillaren i en eventuelt kjapp oppstart av fabrikken. Det er ingen tvil om at Honda hadde rettighetene, 45 ble bygget på basis av den gamle 400 som hadde røtter i Civic fra et par generasjoner tilbake. Men hvorfor de gad gjøre det, er litt vanskeligere å forstå.

De tre som bød på selskapet var for det første den store outsideren: en britisk gruppe som jobbet med det de kalte Project Kimber. Denne gruppen besto av David James som er spesialist på turn-around-jobber, Keith Helfet som er en glitrende designer ex-Jaguar og Rov Oldaker som står bak ombyggingen av Bentleys V8 motorer slik at de ikke bare er særdeles kjørbare, men også er i stand til å møte dagens og fremtidens eksoskrav.

Kimber-navnet er, som noen av dere sikkert vet, hentet fra grunnleggeren av MG-navnet; Cecil Kimber.

Den andre som gjerne kjøpte var SAIC, Shanghai Automotive Industry, som tidligere hadde vært knyttet tett mot MG Rover. Hadde ikke de brutt de pågående forhandlingene i april, hadde vel denne situasjonen aldri oppstått. Men nå kunne de eventuelt plukke opp restene meget billigere.

SAIC har en god historie i kinesisk bilbransje de siste årene, og er også forbundet tett med den engelske Magma-gruppen der man finner solide bilnavn som Martin Leach, Ford-sjefen som fikk sparken fordi han ville gå til Fiat og som endte hos Maserati isteden, og Ed Sabinsky, tidligere økonomisjef hos Vauxhall.

Den tredje gruppen var også kinesisk, og også for en stor del statseid: Nanjing Auto. De fikk hjelp av arkitekt- og design-kontoret Arup til å komme opp med forslag til fremtidige design, men ble betegnet som de minst interessante fordi de har gjort en elendig jobb i det økende kinesiske markedet, og det var ikke noen tydelige tegn på at de var spesielt likvide.

I tillegg fant vi andre interesserte grupper, en stor transportør i England som frontet et bud fra Taiwan, og en gruppe bak Richard Cort som egentlig var formannen i kreditor-gruppen, der man blant annet fant de ca 200 engelske forhandlerne som fremdeles hadde et MG Rover skilt på veggen.

Som vi tidligere har fortalt på BilNorge.no gikk allikevel dealen til Nanjing, det ser ut som prisen var 50 millioner pund. Allerede samme dag som det ble kjent, truet SAIC med rettssak fordi de påstår at de eier rettighetene til en del konstruksjoner og motorer som de kjøpte ut av Rover for 67 millioner pund, før selskapet brøt sammen.

I dagene etter at handelen var klar, kom det en rekke motstridende signaler fra Nanjing. De skulle bygge stort forsknings- og utviklingssenter i England, de skulle flytte hele Powertrain-fabrikken til Kina, de så seg om etter et engelsk management-team, de søkte ekstern kapital, en rekke underlige historier.

Som kokte ned til at Nanjing ønsker å selge deler av det de nettopp hadde kjøpt, til andre interessenter. De skal visstnok ha vært i kontakt med både de engelske gruppene som fikk tilbudene sine avslått, og med SAIC som de tidligere hadde gått så hardt ut mot.

Hvilken vei dette vil gå er det ingen som kan si. Men alle som har studert engelsk bilhistorie siden de første sammenslutningene startet i 40- og 50-årene vet at på denne slagmarken finnes det ingen seierherrer, bare ofre.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer