Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Seat skal gjøre kvantesprang Seat skal ha 8 til 10 forhandlere i løpet av de neste to til tre årene. De skal selge fra 500 til 1000 nye Seat i året. Seat har endelig etablert seg i Norge som Norges minste importør. Med bare en ansatt – Petter Solli. |
||||||||||||||||
Det ruller 12.346 Seat på norske veier. I år blir det registrert trolig rundt 100 nye biler. Men nå legges planene og det utarbeides en forretingsstrategi for en ny Seat-tid i Norge. Etter at Harald A. Møller sa ”nei takk” til videre distribusjon av Seat (det er hevdet at de tapte 125 millioner kroner på de spanske bilene) – har salget av Seat vært styrt fra Seat (VW) i Sverige.
Mange mente det var ”en umulig løsning” og først nå har ledelsen i Seat innsett at skal man drive i Norge må man være i Norge. Det nytter ikke å fjernstyre Norge som en hvilken som helst ”bananrepublikk”. At topplederen for Volkswagen og Seat i Sverige nå er nordmannen Birger Skjellvik – betyr at det sitter en person som kan det norske markedet. Skjellvik var tidligere konsernsjef i Møller-gruppen og var mannen som måtte betale for ”den dyrebare erfaringen Møller-gruppen hadde med Seat”. Nå blir trolig Skjellvik styreformann for Seat Norden.
Norges minste importør Nå arbeider Solli ut en forretningsplan og vet at Seat ønsker å satse langsiktig. - Seat har i dag fire norske forhandlere – i Fredrikstad, Stavanger, Kristiansand og på Ski, sier Solli. Mål nummer en blir å utvide antall forhandlere i første rekke med nye i de store byene.
- Så Seat vil ikke selv drive som forhandler i Oslo?
- Hadde det ikke vært naturlig at Harald A. Møller A/S blir spurt først?
- Vil Møller fortsatt distribuere deler?
- Blir Seat fortsatt en nisjebil?
- Men ikke stasjonsvogner!
- Ei heller varebiler eller pickups?
- Hva snakker man om volum i Norge?
|