img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
En vanskelig bransje
Transportbransjen er en næring med mange utfordringer, og det er slett ikke enkelt å drive god butikk som transportør i Norge. Høye dieselpriser, stadig flere bomveier, fergeutgifter og en hel del andre faste utgifter er en side av saken, sjåførmangel og kamp om oppdragene er en annen side.
Ikke minst konkurransen fra utenlandske transportører, og da særlig transportører som kommer fra det vi tidligere kalte østblokkland.


Jeg har varme minner fra barndommen, da jeg i min jakt på bilnummer oppholdt meg i nærheten av E6, som den gang gikk rett gjennom min hjemby Sarpsborg. Norske kjøretøyer var det vanligste, svenske var også representert, men alle andre nasjonaliteter var eksotiske (for eksempel tyske).

I dag er det ikke mange bilskilt som lenger er eksotiske. Jeg pendler daglig med bil mellom Sarpsborg og Oslo, og på den knapt 10 mil lange strekningen er det stor lastebiltrafikk (det er tross alt hovedveien inn og ut av landet), og andelen lastebiler med “eksotiske” skilt er stadig økende og jeg tenker ikke på svensker, dansker, nederlendere eller tyskere. Jeg snakker om biler fra Russland, Estland, Ukraina, Romania, Tyrkia, ja fra nær sagt alle mulige land i Europa.

Ofte ser jeg disse lastebilene på rasteplassene langs E6, der de står på rekke og rad i påvent av nye oppdrag, noen står et par dager, andre en ukes tid, ja enkelte har jeg oppservert i opptil 14 dager på samme rasteplass! Det får meg til å tenke på lønnskostnadene.

For et par år siden brakte vi en reportasje om transportselskaper i Estland. Gjennomsnittslønna for en estisk lastebilsjåfør som kjørte på utlandet var da på ca. 8000 norske kroner i måneden, ventetid inkludert, og det tilsvarte omtrent det dobbelte av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i Estland! Da sier det seg selv at konkurransen fra disse transportørene skaper svært vanskelige forhold for norske transportører.

For en tid tilbake snakket jeg med en norsk lastebileier om dette. Han hadde ingen problemer med å forstå at de mange utlendingene kjørte på Norge.“Jeg ser på dem som vanlige kolleger som jobber og sliter for å klare seg og utlandskjøring er for dem bedre betalt enn å kjøre i hjemlandet, men i disse tider med fokus på kvalitet i alle ledd lurer jeg fælt på hvilke norske bedrifter som kjøper disse transporttjenestene?” var hans kommentar. Det lurer vi også på.

Tidligere ble det sagt at mange av disse bilene transporterte ved til Norge, men det kan da umulig være så mye vedtransport, spesielt ikke sommerstid, dessuten skal de vel også ha returlass? Nylig hørte vi om en svært sliten eldre Iveco (med eksotiske skilt) og tilhørende frysesemi som hadde fått kjøreforbud grunnet manglende bremser. Sjåføren stod “værfast” utenfor et norsk lastebilverksted, han hadde ikke penger til reparasjon. Etter et par dager hadde han fått overført 5000 kroner, men som verksmesteren sa: “Det holder ikke engang til å åpne verkstedporten”. Resultatet var at sjåføren kjøpte deler for pengene og forsøkte å reparere selv. Hva lasta bestod av, sier du? Jo, norsk fisk for eksport! Hvilken oppdragsgiver kjøper en slik transport?

Jeg håper og tror at de nye reglene for sjåførutdanning som nå kommer fra EU, kan bidra til at vi får noenlunde like konkurransevilkår mellom transportører i de forskjellige landene. Hvis ikke tror jeg den norske transportnæringa vil få ytterligere problemer med utenlandsk konkurranse. Videre tror jeg at norske transportører må fortsette å være opptatt av å satse på kvalitet og sikkerhet, og bruke dette aktivt overfor sine oppdragsgivere. Det er som kjent noe som heter "å spare seg til fant". Det er et uttrykk som fort kan bli en realitet for de som shopper transport med kun en ting for øyet; lavest mulig pris!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer