Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Zetsche tar Mercedes Det skjer ting hos Daimlerchrysler om dagen. Styret har endelig godtatt Eckhard Cordes avskjed, så han kommer ikke med Mercedes-pin’en på IAA uti september. Dieter Zetsche (bildet) overtar hans jobb et kvartal før han blir Sjefen, og BaFin-undersøkelse blir pinlig offisiell. |
||||||||||||||||
Dieter Zetsche, til nå en vellykket tysker som har hatt kjempesuksess med å snu Chrysler, etter at hans egen arbeidsgiver først hadde forsøkt å ta livet av foretakendet (i hvert fall så det slik ut) skal som kjent bli toppsjef for Daimlerchrysler fra 1. januar neste år. Han skal overta etter Jürgen Schrempp som har gått av mange år for sent og som ingen kommer til å savne. Underlig, forresten, at han skal fortsette til nyttår, og at han får lov til det. Folk på det nivået pleier jo ikke drøye når det er bestemt at de skal lee på seg. Det betyr jo i realiteten at hele skuta er skipperløs frem til da, med mindre Zetsche overtar en uformell styring med en gang. Men Zetsche var i hvert fall sjef nok til å si at da det ble kjent at den dyktige sjefen for Mercedes-Benz avdelingen hadde meldt at dette gadd han ikke lenger, så kunne Chrysler-sjefen fortelle at han skulle erstattes av en intern kandidat. Det stemte, viser det seg nå, og den interne kandidaten var han selv. Den jobben overtar han allerede den 1. september, så da skal han være sjef for den viktigste avdelingen i en gruppe som egentlig ikke har noen sjef men som han skal overta om tre måneder. Det finnes lærebøker som antyder hvordan slikt kan gjøres mer elegant. Men samtidig viser det seg at den smarte aksjehandelen Cordes gjorde den dagen keiserens avgang ble kjent, nå er gjort til en offisiell undersøkelse om eventuell innsidehandel. Og den er det BaFin (og her kommer noe jeg virkelig gleder meg til å skrive, dere som tror at Pischetsrieder og Zetsche og Schrempp er vanskelig å holde orden på, BaFin står for, hold dere fast, Bundesagentur für Finanzdienstleistungsaufsicht!) som står for. Frem til nå har undersøkelsen vært rutinepreget, at den har fått ny status betyr sannsynligvis at det er en begrunnet mistanke om at noen benyttet seg av kunnskapen om at Schrempps avgang ville være verd 20% høyere aksjeverdi. Litt pinlig for Daimlerchrysler er at denne undersøkelsen ikke er et enkelt tilfelle. Samtidig sjekker nemlig den tilsvarende amerikanske vaktbikkja, S&EC, selskapets rolle i Olje-for-mat-problemet i Irak (handlinger DC har blitt hvitvasket for tidligere, men nye momenter er åpenbart dukket opp) og det amerikanske justisdepartementet sjekker selskapet for såkalte slush funds, som ble brukt til bestikkelser og vanlig korrupsjon. Pengene på disse konti er ført tilbake i regnskapet for annet kvartal som en ekstra fortjeneste på nesten 18 millioner Euro, siden de ikke var bokført korrekt tidligere, men selskapet ”har ennå ikke absolutte indikasjoner på at loven virkelig ble brutt”!!! Ikke er jeg sikker på at Daimlerchrysler syntes det var så veldig morsomt heller, at den innflytelsesrike Los Angeles Times skrev en forholdsvis begeistret omtale av den nye R-klassen som de konsekvent kalte en BUSS! Cordes, av de fleste betraktet som den flinkeste gutten i klassen, går sin vei fordi han ikke ble den nye Schrempp. Det er ingen som er i tvil om at han lett vil kunne finne seg en ny høyprofil-jobb i industrien. Men dagens heteste rykte er også ganske pikant. Financial Times skrev allerede tidlig på året at det var krefter som forsøkte å kjøpe hele Daimlerchrysler og at formålet var å splitte opp selskapet og hente frem all den skjulte verdien. Akkurat et slikt scenario snakkes det om igjen, og nå sies det at Cordes skal hentes inn for å ha en sentral, strategisk rolle i et slikt forsøk. Det er ikke første gang Daimlerchrysler i så fall utsettes for trojanske hester. To ganger var gamle Chrysler-sjefen Lee ”Lido” Iacocca hentet inn av Kirk Kerkorian for å overta Chrysler. Kanskje vil en raid på hele konglomeratet bli mer vellykket, selv om det er blitt 20 prosent dyrere enn for bare tre uker siden.
|