Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye biler: Bilbransjens pornografi? For mange år siden overvar jeg en barneforestilling med Knutsen & Ludvigsen sammen med et “innlånt alibi” på 7 år. Et godt stykke ut i forestillingen spurte Ludvigsen plutselig det meget unge publikum: – Er det noen som vet hva pornografi er? Nei, det var det ingen som visste. Ikke engang de voksne. Spørsmålet kom jo litt brått på, lissom. – Er det noen som vet hva sex er da? Et par små hender strakk seg prøvende til værs. Og noen flere store. De store ville vel ikke virke mindre kunnskapsrike enn de små. Eller kanskje de store ivret med å komme med en litt mindre grisete forklaring enn de små muligens kunne være troendes til. Alle vet jo at de store helst vil kneble de små, bare det ikke synes offentlig. |
||||||||||||||||
Ludvigsen tok seg imidlertid selv av forklaringen:
– Pornografi og sex er veldig forskjellig fra hverandre, skjønner dere. – Sex er noe flott som voksne gjør når de er glad i hverandre.
Men for noen dager siden kom en dame (Cicciliona) helt fra Italia for å gå inn på Stortinget og vise fram puppen sin. Det viste avisene bilde av og de skrev masse om det på de første sidene. Og langt baki noen av de samme avisene sto det at flere hundre barn hadde dødd av sult i Sudan den samme uka. Og sånn er pornografi også, der vil de ikke snakke om det som er viktig, konkluderte han.
Hva dette har med bilbransjen eller motorpressen å gjøre?
Tja. Jeg skal selvsagt være forsiktig med å kalle verken den ene eller den andre kategorien for pornografer. Men her om dagen så jeg plutselig for meg bildene av høstens to største bilrelevante messer: IAA i Frankfurt og Equip Auto i Paris. I det andre bildet så jeg for meg de tre-fire fra norsk motorpresse som er selvgående nok til å dra på Equip Auto på egenhånd for å innhente innviklede tekniske opplysninger om bilkomponenter av i overimorgen, eller de siste rasjonelle løsninger for ettermarked og logistikk, fra blant annet de samme bilprodusentene. Der er det ikke mange markedsansvarlige for bilimportørene å se, nei. Ikke mange andre av folka deres heller, forresten. Og etter 11 år i bransjen har jeg til gode å oppleve at noen av dem har satt seg fore å snakke med tilstedeværende norsk bransjepresse. Disse journalistene får være glad til dersom de finner en pressemappe på annet enn fransk, eller standpersonell som synes at Norge er et interessant norsk marked til at de ofrer et kvarter på en engelskspråklig presentasjon av produktet sitt. Da har man i så fall flaks.
Jeg har nevnt det før: Service og ettermarked utgjør visstnok rundt 70% av omsetning og resultat for både bilimportører og bilforhandlere. Sett i lys av dette blir kontrasten mellom de to nevnte bildene grelle. Kanskje det var derfor minnet om Knutsen & Ludvigsens lille, liflige definisjon dukket opp som et tredje bilde i sammenheng med de to andre?
|