img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Store endringer i Mercedes-Benz Norge
Mercedes Norge har fått ny adm. direktør. Den erfarne bransjemannen Arne Berg har overtatt, og for første gang snakker han om planene. Han har tidligere arbeidet i Møller-gruppen (mest kjent for Chrysler) og sist var han sjef for Snap Drive. Arne Berg var også en av kreftene bak ideen om et gaterace i Oslo.

Mercedes-Benz skal bli mer aggressive i det norske markedet. Arne Berg har overtatt stillingen som sjef for Mercedes-Benz i importselskapet Bertel O. Steen AS. Han har også sin naturlige plass i konsernets ledergruppe og annonserer nå at Mercedes-Benz må over på en langt mer offensiv holdning. Men han innrømmer at det er mye som må endres og at norsk bilbransje må være villig til å tenke nytt.

- Vi som importør må bli mer offensive i verdikjeden, sier han. Vi må sørge for en mer effektiv organisasjon og bedre forretningsprosesser. Det gjelder ikke bare hos importør eller forhandler – men i hele verdikjeden fra produsent og ut til kunde. Vi er kanskje blitt for byråkratiske, og da tenker jeg ikke bare på Mercedes-Benz i Norge – men på mange i norsk bildistribusjon. I dag må det brukes mindre tid på interne prosesser og mer fokus på menneskene i prosessen. Bil handler om mennesker – og derfor er det så utrolig viktig at vi har engasjerte medarbeidere som liker det de jobber med. Mitt arbeidsmotto, som har fulgt meg i alle år som leder, er ”Vi skal ikke bare arbeide – vi skal også ha det litt moro på jobben”. Det å skape engasjement og entusiasme, er viktigere enn noen gang for suksess.

 

- Mercedes-Benz og Peugeot har en rekke felles utsalg. Er det bare fordelaktig?

- Jeg ser fordeler og ulemper. I alle primærdistrikter bør Peugeot og Mercedes-Benz splittes slik det bl.a. er skjedd i Oslo-regionen. Jeg tror det ikke er noen vei utenom, og behovet for separering bare øker og øker. Jeg ser også hva som er skjedd med Kia der jeg for øvrig er styreformann. De har hatt en formidabel salgsvekst og har bevisst satset på forhandlere som ikke har BOS øvrige merker.

 

- BOS må skille som Audi, Skoda og VW i Norge?

- Det er en løsning som jo har vist seg å være en suksessoppskrift. Jeg har som tidligere ansatt i Møller-systemet meget stor respekt for hva de har fått til. Og jeg innrømmer at jeg har lært enormt mye av ledere som Jan Møller, Eigil Wettre og Birger Skjellvik.

 

- Kan det virkelig være riktig med en Mercedes-Benz-forhandler i hver by?

- Det avhenger av hva man mener med en ”Mercedes-Benz-forhandler”. Jeg tror bilbransjen er overmoden til å se på om dagens distribusjon er ideell. Kunne man i dag starte med blanke ark, tror jeg neppe man ville fått den strukturen man i dag har på distribusjon av biler.

 

- Hva ville vært annerledes?

- Det er sikkert mange løsninger som kunne fungert. En løsning kunne vært at man i Norge har et antall storforhandlere av Mercedes-Benz der kundene kan se et bredt utvalg modeller. Så lenge det er så tett mellom forhandlerne som det er i dag, så vil det aldri være mulig at en forhandler - la oss si i Skien, Tønsberg, Hamar, Mo i Rana eller Mysen å ha et bredt utvalg modeller utstilt. Når Ikea kan fly kunder fra Nord-Norge til Trondheim for å besøke deres forretning – hvorfor kan da ikke vi ta kundene til store utsalg/utstilinger der mange modeller står utstilt i stedet for at vi må utstille noen få modeller hos mange forhandlere. Hvor ofte kjøper en person ny bil? Hvert annet, tredje eller fjerde år. Da har han eller hun god anledning til å orientere seg i markedet hos en storforhandler. Service og arbeide med bilen for øvrig kan utføres lokalt. 

 

- Da må importøren eie flest mulig forhandlere?

- Ja, det er smart av flere årsaker. Forhandleren er kanskje den viktigste i verdikjeden fra produsent til kunde. Det er der slaget står og det hjelper ikke med verdens beste produkter fra verdens beste produsent og importør om ting ikke fungerer når kunden kommer til forhandleren.

 

- Tror du på regionforhandlere i stedet for distriktsforhandlere?

- Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Den beste løsningen er å ha en leder som har ansvaret for en forhandler. Å lede en forhandlerbedrift fremgangsrikt er nesten umenneskelig hva kunnskaper og evner angår. Du skal kunne alt om teknikk, modeller, salg, logistikk, produksjon, økonomi, markedsføring og mennesker. Det finnes knapt en mer utfordrende lederjobb, og jeg tror da de fleste har nok med å lede en forhandlerbedrift og gjøre det best mulig. En flink daglig leder skal ikke spre sitt engasjement på flere forhandlerbedrifter.

 

- Mercedes-Benz kan ikke vise til suksess i Norge for mindre biler som A-Klassen og B-Klassen?

- Nei, og det må i gjøre noe med. Hva gjør vi feil? Har vi den rette innstillingen til disse modellene – eller er det slik at vi er vant til at kundene skal ha ”alt utstyr” som automatgear, soltak, skinnseter med mer, og at vi overselger utstyr som gjør at tilbudet til kundene blir for høyt? Kanskje må vi ha egne selgere som jobber mest med biler som A-Klassen og B-Klassen? Det er jo modeller som direkte konkurrerer med VW Golf og Toyota Corolla – og da må vi også ta hensyn til det når vi kommer med tilbud på bil og utstyr.

 

- Må modellene relanseres i Norge?

- Ikke umulig.

 

- Smart er heller ingen suksess!

- Nei, og det skyldes bl.a. at fabrikken har endret på sitt modellprogram etter at vi bestemt oss for å distribuere Smart. Den nye SUV-modellen vi hadde stor tro på er blitt utsatt.

 

- Kan det bli aktuelt å kutte ut distribusjonen av Smart?

- Vi skal i hvert fall ikke drive med ting der vi ikke tjener penger.

 

- Til Norge kommer de fleste Mercedes-Benz via andre importører enn Bertel O. Steen!

- Ja, slik har et vært i mange år. Og bilbransjen i Norge må innse at det blir kraftig økt konkurranse ikke minst fra utlandet. Et åpnere Europa vil gjøre det langt lettere for en kunde å kjøpe seg bil i Tyskland, Sverige eller i Nederland. Her ser jeg den virkelige konkurransen som gjør at bare om vi har en best mulig organisasjon som er effektiv i alle ledd, kan vi konkurrere også med utenlandske aktører. Da må vi være villig til å snu alle steiner og sørge for at vi har den organisasjonen som virkelig gjør at vi kan møtet denne konkurransen både i dag og i morgen.

LES OGSÅ: SATSER TUNGT PÅ VAREBILER


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer