Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat videre ut i verden Fiat fortsetter med å knytte internasjonale forbindelser. Etter Ford i Polen er det nå Tata i India. Foreløpig snakker vi bare om en intensjonsavtale. |
||||||||||||||||
Til gjengjeld er intensjonene ganske vide. De to selskapene, og Tata er vel fremdeles det største industrikonglomeratet i India, skal sammen se på felles utvikling, produksjon og distribusjon av personbiler, og dessuten se på andre områder som innkjøp og logistikk. Dette skjer mens andre bilfabrikker sakte begynner å nærme seg India, slik de nærmet seg Kina for ti år siden. Tata har lenge vært en betydelig bilprodusent også, selv om de er større på for eksempel sement eller jernbane, og med tett samarbeid med IdeA i Torino vet de en del om å ha med italienere å gjøre. Og Fiat produserer selv en del tusen biler i India, hvert år, så for dem er det heller ikke ukjent område. Men den skalaen dette prosjektet kan få er stor, og selvfølgelig er det den nye Punto-arkitekturen som ligger i bunnen. Når GM også får ut fingeren og får presentert sin første bil på denne basisen (Corsa, annet halvår 2006) vil denne begynne å nærme seg det største plattform-volumet i verden. Foreløpig er det ikke sagt annet enn at begge partene gleder seg til å samarbeide, og at begge har respekt for hverandre og at begge ser nødvendigheten av allianser i bilens verdikjede. Hva annet kunne man si? Men det er mye som tyder på at dette kan bli en meget viktig allianse.
|