Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilsalget litt ned
Personbilsalget i september ble 8.795 enheter – 525 færre enn i fjor. Som vanlig toppes statistikken fra Opplysningsrådet (OFV) av Toyota og VW, men de neste plassene er litt uvanlige denne måneden. |
||||||||||||||||
Vi finner nemlig Peugeot der de sikkert selv føler at de hører hjemme – på tredjeplass. 98 biler bak det franske merket følger Audi, og tett bak dem Ford og Volvo. Opel som har vært nærmest de to store hittil i år, er på en relativt beskjeden 7. plass i september. Tar vi utviklingen hittil i år er Opel fortsatt på pallen med 6,9 markedsandel. Norges mest solgte merke de siste årene, Toyota styrker ledelsen og har nå en markedsandel blant personbilene på 15,7% mot Volkswagens 12,8. Ford og Peugeot er nærmeste utfordrere til Opel med henholdsvis 6,5 og 6,3 prosent. Premium brand kampen ledes av Audi med 5,7% andel av personbilene, men de følges hakk i hel av sine tre tøffeste konkurrenter, Volvo (4,9%), BMW (3,4%) og Mercedes (3,3%). 10. plassen holdes fortsatt av Suzuki (3,2%), og med spenstige nye modeller bør de klare å holde stand ut året. Varebilsalget tilhører i stor grad Volkswagen som har et antall modeller å fordele salget på. De har et forsprang på 860 biler til Toyota på andreplass, men tendensen er klinkende klar: VW har økt varebilsalget med 52,1% hittil i år mens Toyota er pluss 9,3%. Det totale varebilsalget ligger 12,8 prosent over tilsvarende periode i fjor. LES MER HOS Opplysningsrådet for Veitrafikken
|