Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renere Corolla med mer punch Det høres ikke spesielt logisk ut, men når Toyota tilpasser sin Corolla TSport til strengere utslippskrav, får den samtidig økte ytelser. |
||||||||||||||||
Strengere utslippskrav (EUR IV) gjør at Corolla TSport synger på siste vers – ingen stor sak for Toyota Norge som ikke har solgt noen av den potente Corolla-modellen det siste året. Men markeder som Storbritannia har mer sansen for biler av denne typen, og der kommer nå en Corolla Compressor i begrenset opplag på 250 enheter – alle med rattet på feil side (for oss). Bilen er utstyrt med den samme 1,8-liters VVTL-i motoren som tidligere, men ved å gripe inn i elektronikken samtidig som de monterer en kompressor, har Toyota klart å øke ytelsene fra dagens 192hk til 217. Samtidig har dreiemomentet blitt langt mer tilgjengelig - fra 180Nm ved 6800 o/min på TSport til 215Nm ved 4000 o/min på Corolla Compressor. Null til 100 kan foretas på 6,9 sekunder – halvannet sekund raskere enn med Corolla TSport. Potensiell toppfart økes med 5 km/t til 230km/t. For å gi bedre kjøreegenskaper er bakkeklaringen redusert med 15mm. 17-tommers felger med dekk i dimensjon 215/45 er standard mens en takspoiler, diffuser og to eksosrør forteller at ”her kommer jeg!” Toyota Norge har ingen planer om å markedsføre modellen.
|