img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW på hjemmebane
NETTKJØRT: Hva er vel bedre enn å kjøre en bil på veiene den er konstruert for? Vi dro til Tyskland for å prøve Volkswagens flaggskip. I en hovedstad i stadig forandring, og på veier bygget for fri fart.

Det er mange som har vært skeptiske til Volkswagens satsning på luksusbiler. Phaeton har heller ikke blitt den suksessen Ferdinand Piëch og hans disipler i konsernet hadde håpet på. Drømmen om 10.000 pr måned er blitt til en realitet på godt under halvparten. Tre tyske biler i dette segmentet er nok tilstrekkelig – (det fins jo noen ”utlendinger” også), og med godt etablerte konkurrenter som 7-serie, S-Klasse og A8 er det trangt i kampen om de velstående kundene.

Mens Audi primært sloss mot BMW om de som ønsker en sportslig luksuslimousine, retter Phaeton seg mot de mer bedagelig anlagte Mercedes-kundene. Det merkes også på bilen at her er det komfort som er satt i høysetet. Sammenlignet med A8 føles den tung og duvende, selv om det ikke mangler på fraspark i de største motorene.

 

”Øko-Phaeton”
Vi startet kjøreturen i Berlin med en Phaeton med minste motor. ”Økonomiutgaven” leveres med en 3,2-liters V6 på 241hk og 5-trinns Tiptronic gearkasse. Her hjemme har den en prislapp på 975.300 kroner, men dessverre for norske forhold leveres den kun med drift på forhjulene. Det blir litt feil når du skal trekke i gang to tonn dødvekt på våte og glatte veier.

Vi tenker i vårt stille sinn at den er synd den ikke leveres med firehjulsdrift, for da kunne det i alle fall vært et litt større potensiale for bilen i Norge. Men de fleste som er villige til å dra opp en million, ser visst helst at det står noe annet enn VW på kofferten og i grillen.

Inne i Berlin føltes bilen treg ut av de mange røde lyskryssene, på tross av at den på papiret klarer null til hundre på 9,2 sekunder. På Autobahn kommer motoren langt bedre til sin rett. Vi cruiser uanstrengt i 170 til 200km/t, og aksen fra 130 til 200 føles langt mer uproblematisk enn den fra 0 til 70. Motoren er det lite å utsette på, vi har tidligere med et stort glis rundt munnen kjørt den i Audi A3, men et halvt tonn mindre dødvekt og trekk på alle fire gjør et stort utslag på opplevelsen.

 

Luksus-Phaeton
Tre kvart million mer må du ut med for å få Phaeton på norske skilter med kraftigste motor. Det at dødvekten stiger med nesten 300kg merkes knapt, for W12-motoren på 6 liter byr på 420hk og et dreiemoment på 550 Newtonmeter allerede ved 3.000 omdreininger. En akselerasjon til 100 på 6,1 sekund suger oss inn til seteryggene, gearskiftene er sømløse og på Autobahn er den en sann fornøyelse. Litt rart, forresten, at VW har valgt 5-trinns automatkasse når konkurrentene varter opp med 6 og 7 trinn.

Borte er minnene om slapp akselerasjon. På Autobahn cruiser vi ubesværet i 200-240. Når vi prøver å finne den elektroniske fartsbegrenseren, leter vi forgjeves ved 250, 260 og 270 før den på behagelig vis forteller oss at ”nå er det nok” idet speedometeret viser 275!

Bremsene står i stil med ytelsene, godt å vite når du bråskrubber for å unngå en trailer i 100 mens nåla i Phaeton viser 200. Men mest imponerende er det når du tar kickdown i 230 og bilen bare drar og drar og drar.

Det blir begrenset tid til å studere interiøret når du freser av gårde på Autobahn, men komfort, benplass, sittestilling, betjeningsorganer - alt er som det skal være, både foran og bak. Og selv bortskjemte tyskere snur seg fortsatt etter en Phaeton på gata, kjører til og med forbi oss for deretter å slippe seg bak oss igjen for å se bilen fra alle vinkler. For i prestisjebilenes hjemland, er Phaeton fortsatt et relativt sjeldent syn. Så kjøper du bilen for å være diskret, da bommer du en smule.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer