img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kjettingkravet
En uke før denne lederen ble skrevet falt den første snøen over Sør-Norge. Og like sikkert som at snøen kommer, like sikkert var kaoset på veiene. Det er ikke altfor mange år siden vi så nyhetsinnslag fra snøfall i deler av USA der de ikke er vant til slikt, og lo oss skakke over amerikanske bilisters hjelpeløshet på veier med noen få centimeter snø.
Nå er deler av Norge i samme situasjon selv. Hvordan kan det ha seg at en nasjon som skal være født med ski på beina, en nasjon som markedsfører seg som en vinternasjon, ser ut til helt å ha glemt kjøreferdighetene når vinteren plutselig kommer?


Noe av årsaken ligger selvsagt i at deler av landet vårt ikke opplever vintrer slik de brukte å være. Andre forklaringer er etter min mening at dagens biler er utstyrt med antispinn, ABS-bremser og forhjuls- eller firehjulsdrift, systemer som vi er vant til at redder oss ut av enhver situasjon, mens de i stedet fører til at den vanlige bilist ikke lenger har samme følelsen for bilkjøring.

I tillegg kommer det faktum at mens det tidligere stort sett var bilinteresserte mennesker som kjørte bil, er det i dag en dyd av nødvendighet å kjøre bil for mange. Når man så legger til at mange drøyer med å legge om til vinterdekk til det er for sent, og i tillegg velger å legge ut på snødekte veier i en slik tilstand, sier resten seg selv.

Dagen vinteren kom til Sør-Norge var det stort sett en gruppe som klarte seg, og det var norske buss- og lastebilsjåfører. De har vært ute en vinternatt før, og er forberedt på skiftende vær- og føreforhold. At personbillistene allikevel opplevde vogntog som et problem den aktuelle dagen, skyldes i stor grad alle de utenlandske vogntogene som til enhver tid befinner seg på norske veier, og da snakker jeg stort sett om vogntog fra ikke-skandinaviske land. Jeg har selv opplevd å stå bak et semisett fra Nederland som ikke klarte å ta løs på flatmark, etter å ha betalt bomavgiften mellom Østfold og Follo. Og en av redaksjonens medlemmer opplevde her om dagen å se et litauisk vogntog der dekkmønsteret i beste fall var en skygge av hva det burde være.

For et par år siden ville norske myndigheter innføre kjettingpåbud i vinterhalvåret for utenlandske vogntog (de norske har det jo allerede med seg), men danskene protesterte og hevdet det var konkurransehindrende! Er virkelig trafikksikkerhet konkurransedrivende? Så, i fjor ble et slikt kjettingkrav allikevel innført, Vegdirektoratet har i tillegg kjørt store kampanjer via Donna Diesel, der de informerer utenlandske yrkessjåfører om utfordringene og farene ved å begi seg ut på norske vinterveier med dårlig skodde kjøretøyer. Har det virket?
Det ser ikke slik ut.

En ting er at kontrollstasjonene på grensene, først og fremst Svinesund, påser at de mange vogntogene som kommer til Norge har med seg riktig antall kjettinger, men er det noen som forlanger at sjåførene kan legge på kjetting, eller undersøker om sjåførene vet når de bør legge på kjetting? Nei, det ville nok vært en ganske håpløs oppgave, men samtidig er vi her ved problemets kjerne.

Norske erfarne sjåfører legger på kjetting før problemene oppstår, da kan de stå i fred og ro og legge på kjetting på dertil egnede plasser, slik at de er forberedt på alle eventualiteter. Mange av de utenlandske sjåførene mangler erfaring med vinterglatte veier og forsøker seg ikke på kjettingene før problemene har oppstått. Og det er ikke spesielt enkelt å legge på kjetting i en glatt bakke, når vogntoget allerede står sakset og hjelpeløst. Da blir bergningsbil den eneste løsningen.
Hvordan kan så problemet løses?

Se det er en vanskelig oppgave. Først og fremst må veimyndighetene fortsette med sine opplysningskampanjer, samtidig må de sørge for et skikkelig veivedlikehold. Og hva med å skilte kjettingplassene her i landet med skilt som ikke bare forteller om bratte og glatte bakker på norsk, men også på en rekke andre aktuelle språk? Og når vi først er i gang bør man kanskje også pålegge utenlandske sjåfører å legge på kjettinger ved grenseovergangene, bare for å sjekke om de har peiling på hvordan det skal gjøres?

Et fullastet og dårlig skodd vogntog med en uerfaren vintersjåfør bak rattet er et potensielt drapsvåpen. Et korrekt antall kjettinger i verktøykassa på Svinesund kan være en falsk trygghet, spør du meg.

Kjør "med hue" og vær forberedt på at andre trafikkanter kanskje ikke har den nødvendige kunnskapen for å kjøre på glatte veier. En ting er å stole på seg selv, en ganske annen ting er å stole på andre.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer