Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fra blå-grønt til rød-grønt: Er det så nøye'a? Det er neppe tvil om at dersom majoriteten i norsk bilbransje så med bekymring på at den rød-grønne koalisjon vant stortingsvalget, er de enda mer bekymret nå som de tre ministerpostene som mest berører bilbransjen er fordelt på en senterpartist og to SV-ere. Med SPs Liv Signe Navarsete som samferdselsminister, SVs Kristin Halvorsen som finansminister og samme partis Helen Bjørnøy som miljøvernminister ser nok enda flere grunn til å male fanden på veggen. Men er det egentlig noen grunn til det? |
||||||||||||||||
La gå at Navarsetes CV ikke akkurat er overfylt av punkter som røper erfaring i samferdselsspørsmål. La gå at SV i utgangspunktet vil la kollektivtransporten fortrenge privatbilismen. Og vi kan nok trygt regne med at innførselsdatoen for f. eks. veiprising har rykket nærmere med den nye regjeringen.
Likevel har regjeringen signalisert at de vil være åpne for innspill fra nærings- og arbeidslivet. Det er all grunn til å ta dem på ordet, men budskapene bør være klare, ikke altfor mange, godt underbygde og mest mulig tverrpolitisk akseptable. Samtidig må det handles raskt. Og selvsagt bør man være innstilt på å inngå kompromisser.
Kanskje det virker blåøyd å be norsk bilbransje om å gi den rød-grønne regjeringen en sjanse, men gi dem nå en sjanse! De ER jo der! Og hva var det egentlig vår forrige finansminister og solide Høyremann fikk til med bilavgiftene, firmabilbeskatningen og
reeksportavgiften? Hm? Da var selv vår forrige samferdselsminister bedre, hun gjorde i hvert fall grep for trafikksikkerheten selv om man kan diskutere løsningene, og selv om hun tok noen andre merkelige grep. Med nye bilers bedrede kollisjonssikkerhet og en sjablong for milljøutslippsbasert grunnlag for avgiftsberegninger, har dagens rød-grønne flertall et optimalt utgangspunkt for å i hvert fall fryse, kanskje også senke avgiftene på de "snillere" bilmodellene. Dersom de faktisk gjør det, og lykkes, vil beslutningen bidra kanskje mer enn noe til den pågående utvikling med å løsrive folks politiske tankegang langs en tradisjonell høyre-venstre-akse og over i dagens mer kjernesaksfokuserte partiprogrammer. Helt enkelt fordi bil er noe folk flest er opptatt av, og enten de er pro eller anti bil ønsker "alle" renere luft og færre drepte og skadde. Det ville ha vært en seier for koalisjonen som ville sikre dem langvarig goodwill langt utover deres til nå mest opplagte tilhengere.
Som Norges Bilbransjeforbunds adm. direktør Syver Leivestad nylig uttalte, ville det "vært veldig morsomt om den rød-grønne regjeringen i motsetning til den borgerlige regjeringen klarte å få gjort noe med bilavgiftene".
|