Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lexus i tysk territorium LANSERING: Den eneste Lexus-modellen som er solgt i noe som kan kalles antall i Norge og resten av Europa, er IS-serien. Nå kommer den i helt ny utførelse og skal nå nye salgshøyder. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L-Finesse er designbegrepet Lexus bruker på sine nye modeller. Først ut var GS, nå følger IS og rett over nyttår får amerikanerne møte en helt ny LS. Som sine europeiske konkurrenter, Audi, BMW og Mercedes, velger Lexus å gjøre alle sine modeller lett identifiserbare. Kvaliteten har alltid vært en styrke for Toyotas luksusmerke, men litt traust design på de store modellene har nok hindret mange europeere fra å vurdere merket. Det blir det slutt på nå – det formelig oser luksus og eleganse av de nye modellene. Her har design stått i fokus.
Støyfri godlåt Vil du ha vellyd er mulighetene for det svært gode. 13 høyttalere og 6-dobbel CD-skifter er standard i alle modeller. Det er også en smart nøkkel som du kan ha i lomma under kjøreturen.
Første diesel Vil du slippe å geare, velger du IS 250. Med V6-motor på 208hk / 252Nm tar den deg til 100 km/t på 8,1 sekund mens potensiell toppfart er 225 km/t (230 km/t med manuell gearkasse). Aks-testen tar bare 8 tideler mer med dieselutgaven. Begge er svært kjørbare, men min favoritt er IS250 med automatgear og mer og mer grom V6-låt etter hvert som turtallsnåla klatrer.
Godt utstyrt IS 250 er på plass i Norge i desember mens IS 220d følger en måned senere. 29.000 biler selger Lexus i Europa i år – opp 15% fra 04. Neste år er målet 45.000, og da er IS en viktig brikke i spillet. Selv et lite land som Norge skal selge 100 biler neste år. Mer om vårt første møte med Lexus IS-modellene kan du lese i desember-utgaven av Bil.
|