img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Tror regjeringen på julenissen?
Norge har fått en ny regjering, en rødgrønn sådan, og etter kort tid kom flertallsregjeringens statsbudsjett på bordet. Og som vanlig er det svært mange meninger om et slikt budsjett. Opposisjonen raser,interesseorganisasjoner raser, ja til og med politikere fra regjeringspartiene kommer med kritikk. Som alltid handler det om at valgløfter brytes, eller at man trenger økonomisk inndekning for å få gjennomført et tiltak, og da må pengene nødvendigvis tas fra et annet sted.

Den norske stats melkeku nummer 1 er avgifter knyttet til bil og bilhold. Det har ført til svært mange kreative løsninger for å tilpasse biler til avgiftssystemet. I forslag til nytt statsbudsjett legger regjeringen opp til å legge 20% personbilavgifter på lastebiler i vektklassen 3,5 til 7,5 tonn, den såkalte C1-klassen. Målet er å få stanset import og salg av først og fremst amerikanske SUVer som Chevrolet Suburban, Ford Expedition og lignende.

Disse bilene registreres i stor grad som lastebiler med 2 eller 3 seter og er dermed avgiftsfrie. Nå har jeg liten tro på at spesielt mange privatpersoner legger en halv million eller mer i en toseters SUV bare for å ha det moro. De aller, aller fleste kjøpere av slike biler benytter bilen i jobb, som anleggsbil, håndverksbil eller annen jobbrelatert virksomhet.

Men lastebiler i denne klassen inneholder mye mer enn amerikanske SUVer som myndighetene vil kvitte seg med, den inneholder også kjøretøyer som er bygget som nyttekjøretøyer i utgangspunktet, enten store kassevogner, eller chassiser med påbygg av forskjellige typer, det være seg skap, plan, kran, eller tipp. Ja, til og med krokløftbiler fåes i denne vektklassen. Med innføring av avgifter på disse bilene kommer kundene til å velge biler over 7,5 tonn i stedet.

Et annet problem med denne avgiften er at det rammer en hel yrkesgruppe, nemlig alle yrkessjåfører med C1-førerkort som i dag har sitt daglige virke bak rattet i en bil i denne vektklassen. Hva skal de gjøre når arbeidsgiveren skal bytte ut den lette lastebilen til fordel for en avgiftsfri, tyngre lastebil? Tar man det for gitt at arbeidsgiver eller arbeidstaker har mulighet til å legge flere titalls tusen kroner i et nytt førerkort?

Mangelen på gode sjåfører er prekær ute i Europa, og er i ferd med å bli merkbar også her hjemme. Mange ferske sjåfører starter med å kjøre lett lastebil før de etter hvert går over på de tunge. Og svært mange bedrifter klarer seg faktisk med en lett lastebil til sin virksomhet. Nå skal de altså tvinges til å velge et tyngre og mer forurensende kjøretøy, bare fordi regjeringa vil stoppe privatkundenes mulighet til å kjøpe amerikanske SUVer.

I denne utgaven av YrkesBil feirer vi 25 år som Norges største transportblad, og vi har bladd gjennom alle de tidligere utgavene av bladet. Med jevne mellomrom kommer vi over artikler som handler om myndighetenes kreativitet med hensyn til bilavgifter, definisjoner av hva en varebil er og hva en kombinertbil er. Med så lang erfaring med kreative myndigheter er det ikke rart at bilbransjen har blitt enda mer kreativ.

I beregningene til Finansdepartementet har man kommet fram til at den foreslåtte avgiften på lette lastebiler vil føre til en ekstrainntekt for staten på ca. 300 millioner kroner! Skjønner ikke regjeringen at hvis denne avgiften blir en realitet kommer salget av lette lastebiler til å dø kjapt og brutalt? Jeg får håpe at de ekstra millionene ikke er øremerket noe viktig, for her kommer det neppe inn særlig mye penger.

Julehøytiden står for døren og mine to barn på 7 og 9 år gleder seg stort, men de har de siste par årene stilt spørsmålstegn til om julenissen virkelig finnes. Det spørsmålet ser ikke ut til å ha kommet på regjeringens agenda i saken om økte inntekter i forbindelse med avgifter på lette lastebiler.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer