Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Cadillac BLS - mye mer enn en SAAB Det innrømmer jeg med en gang, vi har vært uvitende urettferdige når vi har kalt den SAAB-baserte Cadillac BLS for en CadiSaab, eller Saabilac eller hva vi har greid å finne på. Denne bilen står på egne hjul. |
||||||||||||||||
Uansett er det i utgangspunktet galt å trekke alt for mange paralleller med SAAB, selv om det nyeste og minste medlemmet i Cadillac-familien blir bygget i Trollhättan av SAAB-arbeidere, på samme bånd som Saab 9-3 triller av.
Fjern slektning GMs designere, med en hyggelig fyr som tok sin Cadillac-eksamen på Evoq i spissen, Chip Thole, har gjort en hedelig jobb. Fronten er utvilsomt Cadillac, hekken er nesten utvilsomt en Cadillac mens profilen kanskje kan diskuteres.
Det Nye Materialer som gir litt sterkere inntrykk av kvalitet, takk, sier nå vi. BilNorge.no er med i den første gruppen av europeiske journalister som får prøve denne nye bilen, en modell som nok skal hjelpe til å sikre Cadillac en større økning i Europa enn de har opplevd til nå. I fjor lå salget godt under 3000 enheter, og selv om det var opp med mer enn 70 prosent i forhold til året før, beskriver ikke volumet akkurat et solid nærvær. Uten at GM sier noe offisielt skulle vi vel tro at et ønske om 10.000 enheter var realistisk, og enda flere når stasjonsvognen kommer på gaten om et års tid.
Veltunet På førerplassen er vi lenger unna hjul- og vind- og mekanisk støy enn i plattformkollegaene. Andre algoritmer i drivlinjestyringen gir en mer avslappet kjørestil uten at det går ut over prestasjonene. Og utstyrsnivået er høyt. Vi har selvfølgelig ikke kunnet foreta noen nøye konkurrentsammenlikning, men Cadillacs mål i Europa er å posisjonere denne bilen 5-10 prosent under tilsvarende A4 og 3-serie og liknende.
Mener alvor Kanskje så mange som 80 prosent av dem blir diesel. Men med solid utstyrsnivå, regner Hakon Wirak, markedssjef med. Slik at prisene blir nok mye nærmere 450K enn det som er innstegsprisen (kr 387.200). Se ikke bort fra at vi også i Norge kommer til å bli tilbudt den samme fordelaktige LeasePlan/Cadillac-avtalen som allerede nå introduseres på de største markedene i Europa. Både bilen og markedsplanene tyder på at for første gang i min tid som bilbeskriver, må vi ta Cadillacs ambisjoner på alvor.
|