Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når "alle" mener noe... Det handler om avgifter. Det er avgifter det hele handler om. Alle organisasjoner som på en eller annen måte er relatert til bil, og en del utenom, mener seg å være meningsberettigede i spørsmålet om hva de fremtidige bilavgifter bør være fundamentert på, og hvordan. Det er et ikke ubetydelig antall faktorer som spiller inn her. Lavere utslipp og høyere trafikksikkerhet er så velvalgte fellesargumenter i all sin tverrpolitiske slagkraft, at selv finanspolitikere som vil fremstå som samfunnsansvarlige ved å vokte provenyen med noe som ligner handlingslammelse, begynner å fortone seg som Mammons personlig utsendte miljøsvin i bilfolkets bevissthet. |
||||||||||||||||
Men igjen ser vi at de fleste organisasjonene har sin egen agenda. Ikke så mye økonomisk denne gangen, men de vil så fryktelig gjerne få frem sine egne meninger og løsninger, og fremfor alt påpeke at de er organisasjonens egne.
MotorBransjen har vært til stede på en rekke seminarer denne vinteren, og vi kan fastslå at egentlig har ikke norske politikere det så enkelt. Ikke bare har de nettopp provenyen å ta hensyn til ifølge sitt program; de fleste av dem er heller ikke spesielt interessert i bil, langt mindre i å holde seg oppdatert på ny og kommende bilteknologi, så det er naturlig at de har litt tungt for å henge med i sakens kjerne. Og situasjonen blir slett ikke bedre av at deres kollektive bjellesau EU ikke greier å enes internt om engangs- og bruksavgifter.
Det er her det blir farlig å bombardere våre politikere med for mange motstridende detaljer. Vi har sett hva de kan finne på, for eksempel med avgiftsbelegningen på distribusjonsbiler mellom 3,5 og 7,5 tonn, når de vil gjøre "smarte trekk" uten å ha et enkelt, komplett bilde av området de vil foreta grep i. Det resulterer fort i feilskjær. Bilbransjen har i flere tiår etterlyst forutsigbare ramme- og konkurransevilkår. Den beste forutsetning for å få til dette, er at bransjeorganisasjonene snakker sammen først, finner sine minste felles multiplum og gjennomtetter dem for huller FØR resultatet fremlegges for det politiske Norge. For tre-fire år siden inviterte sågar B.I.L. og NBF til sitt første felles pressemøte i historien, der den uttalte intensjonen var å gjøre dette til en fast foreteelse. Det ble med den ene gangen. Nå ser vi at B.I.L. holder avgiftseminar med NAF, hvilket er vel og bra, men hvor ble det av NBF? Er det noen som ikke er venner lenger?
I mellomtiden blir det mest sannsynlige scenariet at norske politikere fortsatt vil skynde seg så langsomt det er mulig å gjøre det med en viss troverdighet intakt, mens de håper at EU vil samle seg om et direktiv Norge kan følge uten altfor mye tanke- eller annen virksomhet. Unntatt å finne nasjonale smutthull for provenybegunstigende særordninger, naturligvis. Av type eksemplene overfor.
|