Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Biler vi ikke vil ha får nytt liv i Afrika Utrangerte biler vi ikke vil ha, får nytt liv i Afrika. Hver uke fylles biltransportere med uregistrerte biler som først kjøres til Hamburg eller Antwerpen. Der skipes de videre til et nytt liv i Afrika. Ingen vet hvor mange biler som hvert år fraktes den lange veien, men det er et betydelig antall. Og det er bare to typer biler som er ettertraktet: Toyota HiAce og Peugeot 505 stasjonsvogn. |
||||||||||||||||
Disse er ofte mer enn 20 år gamle. Vi vil ikke ha dem. De blir heller ikke EU-godkjent, og i stedet for at de havner hos hoggeren får bilene et nytt liv i et aller annet land i Afrika. Eksport av utrangerte biler er storindustri. Før ble bilene gjerne samlet i nærheten av Horten, og så kom det et skip og tok med seg alle de gamle bilene og dro til et eller land i Afrika. Nå går de fleste bilene på biltransporter til havner i Europa. Der samler man opp ”slitne biler” fra hele Europa og sender dem til Afrika. Hvor bilene fra Norge havner, er det få som vet. Det eneste man vet er at bilene havner i et U-land. Biler begge veier • Biltransportere henter brukte biler som kunder har bestilt i Tyskland, Belgia eller i et annet land i Europa. Fylles til siste cm3 Og ikke nok med det: Varerommene fylles til siste cm3 med utslitte dekk, deler, gamle motorer og annet som kan få ny nytte i Afrika. Dermed utnytter man bilene til varer og gods.
|