img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Derfor vinner Suzuki
Alle i bilbransjen har meninger om Suzuki og om årsakene til merkets eventyrlige suksess. I følge "Mr. Suzuki" i Norge er forklaringen enkel, men likevel ikke åpenbar?

Suzukis fremgang er ”snakkis” der bilfolk møtes. For nå er lilleputtene fra Drammen foran storheter som Peugeot og Ford og 45 prosent større enn Opel. Ingen har økt mer i år og bare Toyota og Volkswagen har solgt flere personbiler.

Adm. direktør Frank Dunvold (bildet) er ”Mr Suzuki” i Norge. Da han gikk fra jobben som markedssjef hos Ford for å overta ledelsen av Suzuki-importen i 1996, hadde merket 1,3 prosent markedsandel. I dag er den 6,8 prosent og Dunvold har bortimot heltestatus hos både forhandlere og eiere.

Alt selgende personell, 240 personer, skal fly til Liverpool for å se nye Suzuki SX4. Og i god Dunvold-ånd skjer reisen med lavprisselskapet Ryanair. ”Penger spart er penger tjent”. Og den som tror at det er helt tilfeldig at arrangementet er lagt i nærheten av hjemmebanen til fotballklubben Stoke, kjenner ikke Dunvolds store lidenskap (les: besettelse).

Bilbransjens RIMI
Dunvold påstår at han ikke er gjerrig, men innrømmer at han hater å bruke mer penger enn høyst nødvendig. Som på utforming av reklame. Det enkleste er det beste. Det gir de laveste prisene og den største fortjenesten.

Men nå har konkurrentene våknet. For brått har Suzuki blitt en betydelig aktør og en ubehagelig konkurrent til de etablerte. At ”Ola Bilist” en dag skulle kjøpe flere Grand Vitara enn RAV4, var for kort tid siden helt ”naturstridig”.

Dette er - i følge Mr. Suzuki selv - forklaringene til suksessen: Bra kvalitet på bilene, fornøyde kunder, knallhard markedsføring, langvarig merkevarebygging, nye og litt tøffere modeller, firehjulstrekk og stort potensial. Men enda viktigere er at Suzuki gjør alt litt enklere. De driver rett og slett bildistribusjon slik andre gjorde for 10 og 20 år siden.

- Ja, vi gjør nok det, innrømmer Dunvold. - Suzuki-folk er en gjeng kremmere som jobber på lag og har klokketro på det vi driver med.

- Forhandlerne er ikke som alle andre?

- Kanskje ikke, men vi elsker dem. De har den samme stå-på-viljen vi har i importselskapet. Hvert salg er en seier. Vi er en gjeng ”krigere” som jobber litt mot strømmen. Våre folk har kanskje ikke den største cabincruiseren, det største huset i Spania eller har etablert seg som den lokale eiendomskongen. Vi har noe av den samme fighting spiriten andre organisasjoner hadde for ti til tyve år siden. Våre forhandlere er sultne på suksess. Og da kommer resultatene.

- Den som driver, er også eier. Er det den typiske Suzuki-forhandler?

- Det beste resultatet oppnås når dette er samme person. Vi skal ha kremmere, ikke investorer.

Fortsatt faks
- Det ryktes at dere fortsatt mottar alle kontrakter på telefaks?

- Se her. Dette er bunken de to siste timene. Hver eneste kontrakt fakses oss. Vi ser på innbyttebiler, på prisavslag, om det er en firmakunde, kjønn og alder. Når vi snakker med en forhandler kan vi prate om salg han har gjort. Jeg vet andre importører hadde samme ordningen for ti år siden. Men hva er galt med å bruke telefaks? Det er både billig og enkelt.

- Suzuki scorer meget bra på tilfredshet i Norsk Kundebarometers siste måling. Jobbes det aktivt med dette fra importøren?
     
- Vi er som alle andre avhengig av tilfredse kunder. Men vi bruker ikke millioner av kroner på systemer for å måle noe vi allerede vet: Fornøyde kunder oppnås ved å ha gode produkter, samt folk som oppfører seg høflig og ordentlig både i salgsprosessen og etterpå. Vanskeligere er det ikke!

- Suzuki er Norgesmestere i å bruke penger på reklame!

- Vi bruker mer enn alle andre, ja. Men vi synes godt om dagen - og mer skal det bli!

- Er målet å bli enda større?
     
- Jeg gikk litt høyt ut i fjor med påstanden om at markedsandelen skal følge årstallet. Opprinnelig var årets mål 5 prosent, men vi skriver jo 2006, så da bør det jo bli 6 prosent i år og 7 prosent i 2007. Deretter flater det nok litt ut i påvente av nye modeller.

- Og dere vil gjerne ha flere eksklusive forhandlere?

- Vi ønsker det, men presser ingen. Vi ser at de som satser eksklusivt på Suzuki selger mer og gjør det best økonomisk. Men det viktigste for oss er at forhandlere har den markedsandelen for vårt merke vi er blitt enige om.

- Mange som ønsker å bli forhandler?

- Egentlig ikke, for vi har god dekning. Om kort tid åpner vi nytt utsalg på Ski. Det blir det syvende anlegget vi eier selv.

- Vil dere overta mer?

- Ikke hvis vi kan slippe.

- Dere driver fortsatt kommisjonssalg?

- Ja, det er en del av vår suksessoppskrift, som gjør det enkelt å være forhandler.

- Mange har lurt på hvordan dere klarer å levere biler, med så hurtig og sterk vekst?

- Vi kliner til med bilbestillinger. Til enhver tid har vi rundt 3.000 biler på lager. På grunn av den kraftige økningen i salget har vi i øyeblikket 2.400. Det gjør at vi kan levere biler til kundene nærmest på dagen, som det var ”i gamle dager”.  Det er også vår store konkurransefordel. Alle bilene kommer fra Japan. Denne uken bestilte vi biler for levering i august. Når bestillingen er gjort, tar vi all risiko. Bilene må betales - uansett.

Suzuki-importøren har nå tegnet sin største kontrakt på billevering gjennom tidene. Det dreier seg om 140 biler som skal utleveres til Avis i tiden fremover.

- I Norge er det en gruppe som ikke står i kø for Suzuki – landets motorjournalister!

- Har andre også lagt merke til det? Våre siste modeller har fått bra omtale, men jeg føler nok vi ikke har våre største fans i media. Det bekymrer oss ikke mye. For kundene velger Suzuki, og det er faktisk det som teller, avslutter Dunvold.

Suzuki importeres av Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap (RSA), som eies av Helling-familien (91%) og Frank Dunvold (9%). Selskapet har de siste årene vært rene pengemaskinen for eierne:

Nøkkeltall, RSA:

 

 

 

År

Omsetning

Resultat

Egenkapital

2004

1.019.591.000

149.494.000

37.719.000

2003

583.278.000

74.565.000

25.325.000

2002

449.723.000

41.763.000

74.933.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer