Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundais sorry er ikke nok Hyundai ber om unnskyldning og beklager sin oppførsel ved hver anledning. Og betaler enorme botspenger. Det stopper imidlertid ikke den offentlige påtalemyndigheten i å fortsette korrupsjons-undersøkelsene |
||||||||||||||||
Hyundai har vært ute i hardt vær før de, blant annet i forbindelse med eiernes politiske ambisjoner. Nå er det imidlertid kjøp av andre politikere ved hjelp av hemmelige, ulovlige fonds det dreier seg om. Ved å sette av en milliard dollar til gode formål, er selvfølgelig mye av skylden allerede innrømmet, men denne gangen er det åpenbart ikke nok å si sorry. Nå har det også vært litt for mange stor-penge-skandaler i Sør-Korea i det siste, til at man stille og rolig kan lukke boken for en ny en. Det er bare et par måneder siden Samsung (ikke bilbyggeren) donerte en milliard de også, til veldedighet, og Lone Star, et amerikansk investeringsselskap, ligger også på magen og ber omforlatelse så de blir blå i ansiktet. De skal ha kjøpt opp en lokal bank til en kunstig lav pris for å unngå skatter. Også her loves det kontanter til gode formål og at de aldri skal gjøre slikt mer. Men for Hyundai er det fremdeles hett. Chung Eui-sun, styreformannens sønn, satt til avhør i 18 timer forrige uke – blant annet for å kontrollere om deler av pappas formue og ledelses-struktur var overført, ulovlig, til sønnen. Og nå er pappa selv, Chung Mong-koo inne til skikkelig grilling. Og da hjelper det ikke at eierfamilien har overført mer enn halvparten av sine interesser i Hyundais shippingselskap til et offentlig fond, og har lovet å etablere et etikkråd som skal gjøre alle Hyundais handlinger meget mer transparente. Det er ting som tyder på at skandalen allerede begynner å gå ut over salget i USA og Europa. Men viktigere er det at slikt ”tap av ansikt” gjør asiater handlingslammet. For eksempel har konsernet utsatt grunnsteinnedleggelsen ved en ny fabrikk i Georgia, USA, på grunn av skandalen. Vi skjønner at det haster når Hyundai har sagt de skal bli nummer 5 i verden innen 2010, men litt greiere våpen enn de som påstås brukt er nok på sin plass.
|