Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
På riktig spor” sier Daimlerchrysler ”Vi er på riktig spor” fikk vi høre da Daimlerchrysler presenterte sine tall for første kvartal. Såpass mye dårligere enn ventet at børsen reagerte med å sende kursen 3,9 prosent ned. |
||||||||||||||||
Mercedes-biten av gruppen tapte 678 millioner euro i første kvartal, på grunn av avsetninger til Smart og til saneringarbeidet som skal ende opp med 8 500 færre arbeidsplasser. Uten disse ekstraordinære postene hadde det endt med et solid overskudd. Mercedes lover et positivt driftsresultat for året på rundt 6 milliarder euro, men markedet synes allikevel revitaliseringen går tregere enn ventet. Og det kan vel også se ut som om markedet for lengst har priset inn DCs optimistiske prognoser på 7 prosent driftsmargin neste år. Når det håpet glipper er det mest nedside. Lastebilgruppen Truck Group, som nå er virkelig skilt ut, kunne fortelle om en solid omsetningsøkning - fra 6,73 til 7,38 milliarder euro - men allikevel sank driftsresultatet fra nesten 700 millioner euro til 426. Heller ikke hos Chrysler var smilene veldig brede. Riktignok endte kvartalet med overskudd på driften, men i forhold til i fjor var summen halvert og endte nå på 119 millioner euro. Det er en liten trøst at dette er svært meget bedre enn hos kollegaene GM og Ford. Og det er ganske skummelt når man vet at Chrysler leder årets incentive-krig over både Ford og GM. Å kjøpe seg markedsandeler har aldri vært noen god ide. Omsetningen gikk imidlertid solid opp i alle avdelinger hos gruppen og totalt ble det notert 17 prosent økning i samlet omsetning, til litt over 37 milliarder euro. Da låt det veldig forsiktig å spå bare en ”forsiktig omsetningsøkning” for i år. Hos Mercedes ble det en god volumøkning også. Antall utleverte biler steg med 14 prosent til 281.458 biler. M, B og S-Klasse blir nevnt som skinnende eksempler på fremgang, men – meget iøynefallende – ikke R-Klassen. Den har allerede møtt den første veggen i USA der den nå utstyres med 5.000 dollars kontant-incitament til forhandlerne som selger en av disse. Meget uvanlig for en seks måneder gammel modell. Bilen har åpenbart to store problemer. Det ene er at den har presentert akkurat de samme tekniske problemene som Mercedes i etterkant av E-Klasse-tøvet lovet oss aldri skulle forekomme mer: elektronikk og setebeltesurr. Men kanskje enda mer problematisk er det at kundene ikke egentlig skjønner hva denne seks-seteren egentlig er, og derfor holder seg borte fra den. I de tre månedene bilen var på markedet i USA i fjor ble det solgt færre enn 5.000 eksemplarer av den – under halvparten av M-Klasse volumet. Nå må tro at den nye E-klassen, som er to uker unna, viser seg å bli en bedre performer.
|