Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jubel hos Fiat Et nytt vellykket kvartal hos Fiat får ledelsen til å skru prognosene opp. 8 prosent markedsandel i Europa er et av målene nå. |
||||||||||||||||
Første kvartal i år er det andre kvartalet på rad Fiat tjener penger – etter fire år med blodige tap. Omsetningen økte med 17 prosent til 12,6 milliarder euro, først og fremst takket være den nye Punto, og driftresultatet endte på 343 millioner euro. Netto gjorde gruppen 151 millioner, i fjor var det tilsvarende tallet minus 190 mill. Bildivisjonen alene var enda bedre, relativt sett. Der økte omsetningen med 23,7 prosent og man tjente 57 millioner mot et tap på 129 millioner i fjor. Riktignok er ikke Europa helt på nett ennå, på grunn av ekstraordinære markedsføringsomkostninger var man bare ”nesten profitabel” i Europa i første kvartal, men andre regioner, først og fremst Brasil, sørget for det endelige overskuddet. Men i løpet av året skal også Europa tjene penger igjen. Maserati-tapet ble krympet meget betraktelig og Ferrari, som fremdeles blir kontrollert av Fiatgruppen, var endelig tilbake med svarte tall. Alt dette har fått Fiat til å skru opp forventningene. De regner med at bildivisjonen skal tjene noe over 200 millioner i år og at de kommer til å stige fra 7,2 til 8 prosent markedsandel i Europa. Men på tross av at Fiat har økt aksjeverdien med 50% siden nyttår, er det noen som advarer. Nye 207 og ny Corsa kan gjøre det tregere for Punto, og målet på 4 prosent margin i bilvirksomheten forekommer noen å være vel optimistisk. Det tallet er det dobbelte av hva for eksempel Renault og PSA klarer. Da kvartalsresultatene kom sank Fiat-aksjene med 6 prosent. Men relativt sett økte de, for motoraksje-indeksen sank enda mer den dagen.
|