img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
CALLAWAY
På linje med det Brabus gjør med Mercedes-Benz, gjør Callaway på en oftest mindre diskret måte med andre biltyper, fortrinnsvis Corvette.

Reeves Callaway kjørte løp med VW-motoriserte Formel Super Vee tidlig på 1970-tallet, men selv etter å ha vunnet det nasjonale mesterskapet i 1973 hadde han ingen økonomiske muligheter til å fortsette med moroa. Så han begynte som lærer hos racerkjøreren Bob Bondurants sjåførskole. Der overtok han en av skolebilene, en BMW 320i, og begynte å modifisere den i garasjen bak huset sitt i Old Lyme, Connecticut. Den sentrale ideen var å montere en selvkonstruert turbo til BMW-motoren.

Bilbladet Car & Driver fikk snusen i Callaways sysler, prøvde bilen, og skrev i 1977 rosende om den. De skrev også at Callaway snart kunne levere turbokits til BMW-eiere. Sannheten var at Reeves omtrent ikke eide verktøy selv, men responsen fra leserne var så stor at han ikke bare investerte i litt produksjonsutstyr, han måtte også få med seg et par kompiser til jobben for å få oppfylt alle bestillingene. Snart bygde de turbosystemer også til de andre tyske bilmerkene i premium-segmentet. Ja, de leverte også turboer til en eksperiment-V8 tilpasset Indy Car-spesifikasjoner og til et gassdrevet Ford V8 elektroaggregat for Kohler Generator Division.

 

Alfa, Corvette og Aston Martin
Ryktet om kvalitetshåndverket i Old Lyme lokket den amerikanske Alfa Romeo-importøren til å oppsøke Callaway. Det ble inngått avtale om å få bygget dobbelturboer i deres GTV/6 2,5 for å møte utfordringen fra Maserati Biturbo. 36 slike Twinturbo-GTVer ble komplettert i løpet av de neste tre årene av det nå seriøst etablerte produksjonsfirmaet Callaway Cars Incorporated. Disse Alfa Romeoene ble lagt merke til av Corvettes sjefsingeniør hos GM, Dave McLellan, som fra 1987 ga Callaway i oppdrag å montere dobbelturbo i en Corvette også. Denne Callaway C4 ytet 345 hk og nådde en toppfart på over 285 km/t.

Resultatet var så bra at den ombygde Callaway-versjonen kom med i Chevrolets fabrikkutvalg, med full garanti fra GM. – og under egen logo, en bevinget, blå oval med et heraldikkmotiv i. Chevrolet hadde aldri tidligere gitt et eksternt spesialistfirma en slik aksept, og over 500 eksemplarer ble bygget i de neste fem årene.

Med dette skyvet i ryggen kunne Callaway slå seg løs teknologisk som aldri før. I 1989 fikk de i oppdrag å videreutvikle den 30 år gamle V8-motoren til Aston Martin Virage, og resultatet ble så bra at amerikaneren fikk bygge motorene til Aston Martins AMR-1 også, deres Gruppe C-prototype. Den ble nr. 11 totalt den ene gangen den stilte i 24 timers-løpet ved Le Mans.

 

Spennende start på 90-åra
Likevel var dette bare begynnelsen, for Callaway entret 90-åra med et Corvettebygg ved navn Sledgehammer som hadde hele 880 hk under panseret. Toppfarten ble elektronisk målt til tett på 410 km/t på en ovalbane i Ohio, og står fortsatt som den høyeste oppnådde hastighet på en bil bygget for gatebruk – men det ble med den ene.

Et annet spennende prosjekt var Pierro Rivoltas gjenopplivingsforsøk av den klassiske italienske sportsbilen ISO Rivolta fra 60- og 70-tallet, som hadde hatt Corvette-motor. Han ga Callaway i oppdrag å tune en Corvettemotor, formelbilkonstruktøren Gian-Paolo Dallara fikk jobben med å bygge chassiset, og Marcello Gandini som bl.a. hadde begått Lamborghini Miura i sin tid skulle forme et passende karosseri. Dessverre endte også dette med bare en prototype, og samme skjebne fikk et prosjekt der Callaway fikk et lignende oppdrag av tyskeren Robert Speiss.
 
I 1993 kom en noe mindre brutal Corvette-variant, Super Speedster med turbomatet ZR-1-maskin på 700 hk. Karakteristisk for bilen var den lave frontruta og de to puklene bak nakkestøttene, men prisen på 300.000 dollars i hjemlandet inviterte ikke akkurat til noe volumsalg.

 

Volumbiler og sære oppdrag
For å bøte på dette utviklet Callaway en produktlinje med mer normalt teknisk utrustede Chevroleter som fikk fellesbetegnelsen Supernatural. I denne serien inngikk C6 Corvette, C8 Camaro og C9 Impala SS, alle med motorer på ”kun” noe over 400 hester.  Mer synliggjøring ble foretatt ved å bygge en Corvette drastisk om til en bil som både kunne brukes i Le Mans-serien og på gata. Den Porsche-inspirerte aerodynamiske fronten og en ruvende hekkspoiler gjorde at denne C7LM skilte seg markant fra utgangspunktet. I gateversjon hadde den 435 hk og toppet ved 293 km/t, til racing ytet den 40 hester mer og kunne komme seg 18 kilometer lengre på en time.

Et helt spesielt prosjekt var en ultrarask vannskibåt med Corvettemotor – og der hele plattgattet var identisk med bakplata på en Corvette. Minst like spesiell var utfordringen Reeves Callaway fikk fra en eldre mann som eide en våpenfabrikk: ”Bygg en Stutz DV32 til meg, og med et maskineri på en måte som du tror Harry Stutz ville ha gjort det dersom han hadde våknet fra de døde og lært dagens teknologi å kjenne!” – litt av en oppgave, som Callaway løste ved å bygge om den gamle 5 liters rekkeåtteren med turbo og bensininnsprøytning og koble den til en automatkasse.

Alt dreide seg altså ikke bare om Corvette selv hos Callaway: De fikk også en kontrakt på å bygge en Limited Edition for Range Rover, type 211 med 245 hk motor og et spesielt fargeutvalg i svarte nyanser – ja, du leste riktig. Utpå 2000-tallet kom forresten også en Callaway-variant av Freelander.

 

”Fullblods” – deretter pause
Men først i 1998 kom en Corvette-basert sportsbil med et helt spesifikt Callaway-karosseri, C12, og også denne var beregnet på både vei og bane og gjorde over 300 km/t. Samarbeidspartner på utviklingen var tyske IVM, og resultatet var førsteklasses. Men dyrt. Produksjonen opphørte i 2002, selv om C12 ble listeført i to år til. Parallelt med C12-byggingen begynte Callaway også å hisse opp australske Holden-modeller og Mazda-modeller for Nord-Amerika.

Siden 2002 har Callaway som ”eget” merke ligget i bero, selv om den lille produsenten har lovet at det vil komme mer nytt på denne fronten. I mellomtiden holder de fortsatt på med mindre Mazdaer, og i 2005 viste de en 4-liters V16-motor til ”et fremtidig prosjekt”. Det skulle ikke undre oss om det dreier seg om bil, selv om Callaway nå er delt i mange selskaper som i tillegg til bil driver med golfutstyr, nyhetsformidling, kunst og hage/blomster, og noen er selvsagt drevet av andre medlemmer av Reeves Callaways familie. Men det er all grunn til å holde øye med hva som vil skje på bilfronten deres også, for Callaway er et navn som fortsatt kan by på mange overrakelser – og da spares det som oftest ikke på hestekreftene…   


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer