Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
CALLAWAY På linje med det Brabus gjør med Mercedes-Benz, gjør Callaway på en oftest mindre diskret måte med andre biltyper, fortrinnsvis Corvette. |
||||||||||||||||
Reeves Callaway kjørte løp med VW-motoriserte Formel Super Vee tidlig på 1970-tallet, men selv etter å ha vunnet det nasjonale mesterskapet i 1973 hadde han ingen økonomiske muligheter til å fortsette med moroa. Så han begynte som lærer hos racerkjøreren Bob Bondurants sjåførskole. Der overtok han en av skolebilene, en BMW 320i, og begynte å modifisere den i garasjen bak huset sitt i Old Lyme, Connecticut. Den sentrale ideen var å montere en selvkonstruert turbo til BMW-motoren. Bilbladet Car & Driver fikk snusen i Callaways sysler, prøvde bilen, og skrev i 1977 rosende om den. De skrev også at Callaway snart kunne levere turbokits til BMW-eiere. Sannheten var at Reeves omtrent ikke eide verktøy selv, men responsen fra leserne var så stor at han ikke bare investerte i litt produksjonsutstyr, han måtte også få med seg et par kompiser til jobben for å få oppfylt alle bestillingene. Snart bygde de turbosystemer også til de andre tyske bilmerkene i premium-segmentet. Ja, de leverte også turboer til en eksperiment-V8 tilpasset Indy Car-spesifikasjoner og til et gassdrevet Ford V8 elektroaggregat for Kohler Generator Division.
Alfa, Corvette og Aston Martin Resultatet var så bra at den ombygde Callaway-versjonen kom med i Chevrolets fabrikkutvalg, med full garanti fra GM. – og under egen logo, en bevinget, blå oval med et heraldikkmotiv i. Chevrolet hadde aldri tidligere gitt et eksternt spesialistfirma en slik aksept, og over 500 eksemplarer ble bygget i de neste fem årene. Med dette skyvet i ryggen kunne Callaway slå seg løs teknologisk som aldri før. I 1989 fikk de i oppdrag å videreutvikle den 30 år gamle V8-motoren til Aston Martin Virage, og resultatet ble så bra at amerikaneren fikk bygge motorene til Aston Martins AMR-1 også, deres Gruppe C-prototype. Den ble nr. 11 totalt den ene gangen den stilte i 24 timers-løpet ved Le Mans.
Spennende start på 90-åra Et annet spennende prosjekt var Pierro Rivoltas gjenopplivingsforsøk av den klassiske italienske sportsbilen ISO Rivolta fra 60- og 70-tallet, som hadde hatt Corvette-motor. Han ga Callaway i oppdrag å tune en Corvettemotor, formelbilkonstruktøren Gian-Paolo Dallara fikk jobben med å bygge chassiset, og Marcello Gandini som bl.a. hadde begått Lamborghini Miura i sin tid skulle forme et passende karosseri. Dessverre endte også dette med bare en prototype, og samme skjebne fikk et prosjekt der Callaway fikk et lignende oppdrag av tyskeren Robert Speiss.
Volumbiler og sære oppdrag Et helt spesielt prosjekt var en ultrarask vannskibåt med Corvettemotor – og der hele plattgattet var identisk med bakplata på en Corvette. Minst like spesiell var utfordringen Reeves Callaway fikk fra en eldre mann som eide en våpenfabrikk: ”Bygg en Stutz DV32 til meg, og med et maskineri på en måte som du tror Harry Stutz ville ha gjort det dersom han hadde våknet fra de døde og lært dagens teknologi å kjenne!” – litt av en oppgave, som Callaway løste ved å bygge om den gamle 5 liters rekkeåtteren med turbo og bensininnsprøytning og koble den til en automatkasse. Alt dreide seg altså ikke bare om Corvette selv hos Callaway: De fikk også en kontrakt på å bygge en Limited Edition for Range Rover, type 211 med 245 hk motor og et spesielt fargeutvalg i svarte nyanser – ja, du leste riktig. Utpå 2000-tallet kom forresten også en Callaway-variant av Freelander.
”Fullblods” – deretter pause Siden 2002 har Callaway som ”eget” merke ligget i bero, selv om den lille produsenten har lovet at det vil komme mer nytt på denne fronten. I mellomtiden holder de fortsatt på med mindre Mazdaer, og i 2005 viste de en 4-liters V16-motor til ”et fremtidig prosjekt”. Det skulle ikke undre oss om det dreier seg om bil, selv om Callaway nå er delt i mange selskaper som i tillegg til bil driver med golfutstyr, nyhetsformidling, kunst og hage/blomster, og noen er selvsagt drevet av andre medlemmer av Reeves Callaways familie. Men det er all grunn til å holde øye med hva som vil skje på bilfronten deres også, for Callaway er et navn som fortsatt kan by på mange overrakelser – og da spares det som oftest ikke på hestekreftene…
|