Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ekspansive BMW
Årsmøtet til BMW definerte nye mål for denne ekspansive fabrikken. 1,4 millioner biler skal man selge neste år, et år før den opprinnelige planen. Og 1,6 millioner når man i 2010. |
||||||||||||||||
I det siste året klarte BMW mer enn 1,3 millioner biler. Det er en solid økning som både har skjedd de siste årene og som skal fortsette å skje - i 2000 lå man på ca. 800.000 enheter. Denne stigningen gjorde at i fjor tok de igjen Mercedes-Benz som verdens største produsent av premium-biler. Også når det gjelder bunnlinjen ser man for seg en skikkelig økning. I fjor endte resultatet før skatter på 3,287 milliarder euro. På tross av økte råstoffpriser og problematiske valutasituasjoner regner man med 4 milliarder i inneværende år. Vi snakker med andre ord om det beste år i selskapets historie. Men på tross av at også resultatene fra første kvartal var svært gledelige (volumet økte med hele 11 prosent til nesten 330.000 biler og nettoinntekten med 81 prosent) reagerte ikke børsen bare positivt. Aksjekursen endte faktisk 2,65 prosent lavere. Det ser ut som om det bekymrer litt at utgiftene på forskning og utvikling stiger voldsomt og at mindre av inntektene kommer fra ren bildrift. For øvrig kunne BMW fortelle at de skal styrke sitt nærvær i Kina, der de produserer 3-serie og noen 5-modeller sammen med Brilliance. For å få ned innkjøpskost og utgifter til transport, skal de skru opp antall kinesiske underleverandører fra dagens 46 til 83, og øke lokale delekjøp fra 870 millioner Yuan i fjor til 3 milliarder neste år. Også på det sterkt økende indiske markedet har BMW sin ekspansjonsstrategi klar.
|