Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tilbakekalling fra underleverandør Lemförder International, som produserer bærekuler og endeledd til styring og hjuloppheng både til bilfabrikker og det frie ettermarked, tilbakekaller biler med feilproduserte bolter i bærekuler uansett hvor de er kjøpt. |
||||||||||||||||
Og det betyr en ganske møysommelig prosess. For selv om kulene med de svake boltene kun passer til to biltyper, nemlig Volkswagen Transporter T4 1991-2002 og Audi 80/90 1986-1992, er det slett ikke bare gjennom Møller-systemet disse har gått. For også til det frie ettermarkedet har kulene blitt importert av Mekonomen AS og AS Sørensen og Balchen. Dermed gjelder det å ha tatt godt vare på ordre- og kundelister for å spore hvor kulene har tatt veien. – Det dreier seg om noen få tusen biler i hele Skandinavia, hvorav en del hundre i Norge, og i all hovedsak er det Transporter T4 som er berørt. Vi er nå i en dialog med AS Sørensen og Balchen der vi drøfter metoder for å kartlegge de foreløpige mørketallene, og oppfordrer verksteder som har satt inn Lemförder-kuler i disse biltypene til å kontakte oss, slik at vi kan få byttet boltene kostnadsfritt for kunden, sier Grendel. Nærmere opplysninger fåes også på www.schraubenschaden.de.
|