Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tenneco offensive på dieselpartikkelfilter
Tennecos eksosanleggprodusent Walker vil lansere ettermonterbare dieselpartikkelfiltere til det frie ettermarkedet i Europa før EU-regelverket intensiverer avgiftsnivået på eldre dieselbiler uten partikkelfilter. |
||||||||||||||||
Dette trer forsøksvis i kraft I Nederland nå i juli, og da skal Tenneco allerede ha sine retrofit-filtre på markedet. Filterne vil bli produsert i Tennecos ”utslippskontrollanlegg” i Rybnik, Polen. Det dreier seg om et lett, metallinnkapslet DPF-skumfilter som kan monteres der det ellers er gjort plass for en katalysator. Tenneco har levert over 1 million DPF-enheter til bilfabrikkenes produksjonslinjer siden de begynte å forsyne Peugeot 406 og Citroën C5 med dem i 2000, og ser ikke bort fra at eldre dieselbiler kan få en høyere bruktbilverdi når det kan dokumenteres at partikkelfilter er ettermontert. Installasjonen skal være ganske enkel, da man ikke trenger å involvere bilens elektronikk, og med den store dieselandelen i den europeiske bilbestanden kan slike ettermonteringer bli et gyllent forretningsområde for bil- og eksosverksteder. Rense- eller utbytteintervallene på et DPF-filter skal ligge mellom 150.000 og 225.000 km. Toyota Motor Europe har allerede antatt Tenneco som eksklusiv leverandør av disse retrofit-filtrene, og Tenneco har på rekordtid sørget for å utvikle DPF-applikasjoner for Toyotas komplette utvalg av dieselmodeller, også fullstendige Walker eksosanlegg ”ferdige med filtere”.
|