Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda 3 – skapt for å bli bestselger LANSERING (BilNorge.no): Si 3er til bilfolk, og ti av ti sier Det er BMW det. Ytterst få viser interesse for Mazda 3. Den lever helt i skyggen, og det er fy og skam. |
||||||||||||||||
Anonym tilværelse For Mazda 3 ypper seg faretruende mot bestselgere som VW Golf og Toyota Corolla. Hva er årsaken til at så få faller for bilen som har alt i seg for å bli en bestselger? Det er i hvert fall ikke bilens skyld! Mazda 3 er bil-Norges ukjente juvel. Den har alt i seg for å bli bestselger, burde kjempe på norsktoppen mot Golf og Corolla. Men den lever et anonymt liv i skyggen av de store. Mens Mazda 3 er en kjempesuksess i resten av Europa, Canada og USA – er det en bil man knapt registrerer i Norge. Når så du sist en Mazda 3 i trafikken? Den har vært på markedet siden 2003. Bilen er større enn Golf, Corolla og resten av konkurrentene. Den er faktisk 20 cm lengre – og det vil si nesten ”en halv klasse større”. Mazda har kvalitet som få – om noen – kan måle seg med. Bilene (bortsett fra sedan) har en utrolig bra bruktbilpris og sikkerhetsnivået er på topp. Når også nybilprisene ikke er en krone høyere enn konkurrentene - heller lavere, hva er det da som er galt?
Forhandlere syndebukker Konkurrentene kan prise seg lykkelig over at de ikke merker støy fra Mazda 3. De har en konkurrent mindre å forholde seg til. Mazda har til tider vært blant Norges mest solgte bilmerker, men det er lenge siden nå. Mazda solgte ”mye bil for pengene” – hadde lave priser kombinert med god kvalitet og dermed meget fornøyde kunder.
Fornøyde kunder Ny, oppgradert versjon kommer i september der man har forbedret svake punkter. Støynivået er kraftig redusert (med mer enn 1,5 decibel) og det er blitt mye mindre vibrasjoner. Bilen har fått mykere dekk (Yokohama), og det gir mindre refleks i styringen. I tillegg er det gjort endringer på hjulopphenget slik at bilen føles klart bedre i svinger og ved oppbremsning.
Ny dieselmotor Utvendig er det nesten ikke mulig å skille gammel og ny Mazda 3. Den har en annen grill, men bilens profil er den samme. Det er nye instrumenter som er betydelig lettere å lese. Bagasjerommet er blitt noe større, men det er fortsatt ikke imponerende stort. Det er dog situasjonen i baksetet der man sitter høyt og godt med god sikt.
Ut av skyggedalen
Mazda 3 kombi facelift 1,6 PRIS: ca kr 220.000,- (1,4 liter fra ca kr 200.000) Leveres også som sedan. Diesel fra kr 260.000 Salg i Norge fra august – diesel fra september
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 77 kW (105 hk) v/6000 o/min. 145 Nm v/4000 o/min.
MÅL OG VEKT: LxBxH: 441 x 176 x 146 cm Akselavstand: 264 cm Egenvekt m/fører: 1265 kg Tillatt totalvekt: 1725 kg Dekk: 195/65R 15 Bagasjerom: 346 - 2188 liter (VDA) Tankvolum: 55 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 11,7 sek. Toppfart: 182 km/t. Forbruk blandet kjøring: 0,70 l/mil. CO2-utslipp: 161 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Toyota Corolla, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Megane, Nissan Note og Honda Civic.
|