Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny vår for X3 på høsten BMW presenterer en ansiktsløfting på sin populære X3. Samtidig lanseres nye motorer, men det er ikke spesielt gode nyheter for Norge. |
||||||||||||||||
Føre var BMW er det eneste av premium-merkene som har en kompakt SUV, eller SAV (Sports Activity Vehicle) som de gjerne kaller den selv. I to og et halvt år har bilen som produseres av Magna Steyr i Østerrike vært på markedet, så egentlig er det litt tidlig for en ansiktsløfting. Men skal man være i tet, må man følge med tiden, og BMW vet godt at deres tidligere ”filial”, Land Rover lanseres en ny Freelander 2 på høsten – den eneste modellen de selv har regnet som konkurrent til X3.
Freshere Interiøret er også rustet opp og fremstår med høyere kvalitet og nye stoff- og fargekombinasjoner. Instrumentpanel, ratt, midtkonsoll, seter, dørkledning, innertak og oppbevaringsrom er fornyet.
Oppdatert Toppmodellen i X3-familien blir 3,0sd som får samme motor som 535d – en 3,0-liters rekkesekser med twin turbo som byr på 286 hk og et maks dreiemoment på 580 Newtonmeter i området 1750 til 2250 omdreininger. Omsatt til ytelser gir dette en akselerasjon fra null til hundre på 6,6 sekunder og en potensiell toppfart på 240 km/t. Snittforbruk er 0,87 liter/mil. De to største bensinmotorene får også mer kraft, 2,5i og 3,0i får betegnelsen ”si” og byr nå på henholdsvis 218 og 272 hk mot tidligere 192 og 231. Det er ikke direkte gode nyheter for BMW Norge siden høyere avgifter vil medføre økte utsalgspriser.
Manuelle innsteg 6-trinns manuell gearkasse er standard på samtlige modeller unntatt 3,0sd som har en ny 6-trinns automatkasse. Den kan også leveres til modellene med større enn 2-liters motor. I Norge er nye X3 på plass fra september. Av dagens modell er det hittil i år (OFV pr 26/6) solgt 256 biler, en nedgang fra 334 samme periode i fjor.
|