img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Mot nytt stor-GM?
Er det noen som har erfaring i sammenslutninger, så er det General Motors. Hele selskapet er jo tuftet på sammenslåinger. Nå vinker en ny muligheter i det fjerne. Renault/Nissan pluss Generalen.

Sonderende middag

Det begynte med en offisiell melding til børsen i forrige uke. GMs største enkelt-aksjonær, Kirk Kerkorian, kasino-eier og forholdsvis mediesky godt-og-vel åttiåring, hadde spist middag med Monsieur le Cost Cutter - Carlos Ghosn, og foreslått at de to bilgigantene skulle gå sammen.

Kerkorians forslag var konkret at de to selskapene ”skulle kjøpe en betydelig minoritetspost hos hverandre”. Til børsen skrev Kekorian at Renault stilte seg positiv til forslaget og at han kom til å kreve at styret i GM øyeblikkelig satte ned et engere utvalg for å studere forslaget og mulighetene nærmere.

Middagen med Ghosn hadde funnet sted et par uker tidligere, og åpenbart hadde Ghosn jobbet raskt, for styremøter i Renault og Nissan i går behandlet saken og styrene ga sine folk fullmakt til å starte konkrete diskusjoner med GM. Under forutsetning av at GMs topper var enstemmig enige i at dette var verd å jobbe nærmere med.

I skrivende stund er det ingen viktige signaler fra GM, bortsett fra at GMs direksjon har sagt at man vil ta opp spørsmålet om et tre-veis samarbeid til vurdering.

 

Tvinges til bordet
Slik det ser ut nå kan vi regne med at GM ikke har noe valg. De må gå inn i diskusjoner, ellers vil de få enda flere utålmodige aksjonærer etter seg. Samtidig gjør timingen dette til en enda sterkere tvangssituasjon. Salgstallene for USA i juni viser at GM-salget stuper enda sterkere enn selskapet hadde advart om. 26 prosent ned begynner å nærme seg fritt fall.

Dette gjør selvfølgelig at Ghosn, som tidligere har sagt at det finnes ikke den ting som ikke kan rettes opp – og som har bevist deler av dette ved å snu Nissan, med god grunn kan stille spørsmål ved Rick Wagoners, GM-sjefens, planer for revitalisering. Det er liksom ikke noen åpenbare tegn på at de virker.

Men samtidig har Ghosn sine problemer. Det er bare noen dager siden han advarte om at Nissan ikke kom til å nå sine salgsmål i år. En skramme eller tre i heltens til nå blanke rustning.

 

Formålstjenelig?
Det man selvfølgelig må se etter er, er hva et eventuelt samarbeide kan gi partene, bortsett fra størrelse. Og størrelse i seg selv er ikke viktig hvis hele strukturen er gal. Ved at man utsteder nye aksjer i hverandres selskaper kan selvfølgelig en eventuell deal skaffe GM noen ferske milliarder.

Men foreløpig er det ikke cash som er GMs største problem. Det som er problemet på GMs balanse, er de langsiktige helse- og pensjonsforpliktelsene, og med mindre Ghosn har spesiell påvirkningsmulighet på de amerikanske fagforeningene, er det vanskelig å se hvordan en sammensmelting kan løse det problemet.

Selvfølgelig kan man se for seg hvordan Nissan kan utnytte ledig produksjonskapasitet hos GM, etter hver som de mister lokal markedsandel. Men Renault/Nissan trenger ikke gå inn i et samarbeide for å oppnå det. Ledig kapasitet lar seg lease, billig, og så lenge GM insisterer på å fortsette å produsere biler som Buick Rendezvous, har ikke GM noen særlig sterke kort på produktfeltet.

Selvfølgelig kan vi også gå ut fra at størrelse skaper styrke, men med et GM som det firmaet underleverandørene nødigst vil handle med, er det nok minst like viktig å endre strukturen på planlegging og innkjøp, som det er å øke volumene.  Felles plattformer og synergier på produksjons-siden vil uansett ikke vise resultater før om seks-syv år.

Kirk Kerkorian har også tidligere sagt at han synes Carlos Ghosn er magisk. Og som den gambling-strateg han er, er virkeligheten egentlig slik som professor Gordon Smith ved Universitetet i Wisconsin formulerte det på en av de mange blog’ene som dukket opp i kjølvannet av dette:

”Kerkorian har i realiteten sendt et brev til GM-toppen der det står: ’Kjære Rick. Slå deg sammen med Carlos, ellers ender det bare med at han kommer til å erstatte deg. Hilsen Kirk’”


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer