Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM lukter på franske forbindelser
Den siste utviklingen i Kirk Kerkorians høy-innsats gambling er at GM nå har satt ned en komité på meget høyt nivå, for å vurdere fordeler og eventuelle ulemper ved et Renault/Nissan samarbeide. |
||||||||||||||||
Det er GMs forholdsvis ferske finans-sjef, Fritz Henderson, som leder utvalget. Han har den fordelen at han kommer fra GM i Tyskland og Sveits, så han har kunnet se fenomenet Ghosn, Renault/Nissan-sjefen, på nært hold. En kjapp analyse forteller at et samarbeide vil skaffe partnerne en firedel av klodens samlede bilsalg, og gi den tilgang på forsknings- og utviklingsfasiliteter uten sidestykke. Men det er mange andre elementer i Kerkorian-forslaget. Og de som vurderer slike ting kjappest er børsene. Renault ramla, Nissan sto bom stille – bare GM økte. Børsen er med andre ord ikke i tvil om hvem som vil ha fordeler av en slik deal, og hvem som vil kunne tape. Den franske industriministeren var en av dem som oppfordret til ”ekstrem forsiktighet”: Han har tross alt litt å si, Renault er fremdeles 15 prosent statseid. I tillegg til at GM har sendt ut en task force for å vurdere forslaget, skal GMs styre behandle det i morgen. Der komme styret til å møte en meget aggressiv Gerry York, Kerkorians høyre hånd når det er snakk om bil-investeringer. Styremøtet skulle egentlig behandlet GMs restruktureringsarbeid. Nå blir det lagt til en ny dimensjon. Sammenslutninger, eller tett samarbeid i denne bransjen er ikke bare suksesshistorier. Renault/Nissan er selvfølgelig solskinnshistorien, men der er forklaringen glimrende management, om de prinsippene også kan overføres til en enorm GM-struktur er vel mer enn tvilsomt. DaimlerChrysler er et ferskt eksempel på en helt klar oppoverbakke. Svært bratt! GMs forsøk på Fiat-tilnærming endte jo tragisk. BMW blødde fælt etter sitt engelske engasjement. Ford er nok ikke bare lykkelig over noen av medlemmene i PAG. Audi er den ene lysende stjernen på en ganske grå VW-himmel. Det er med andre ord ikke mange eksempler på vellykkede sammensmeltinger. Derimot er det påfallende at noen av de best drevne bilprodusentene i verden er selskaper som helt hysterisk har bevart sin jomfrudom. Toyota og Honda er to gode eksempler. Faktisk sier Toyota-sjefen Fujio Cho at han var forbløffet over forslaget. Han ser vel klarere enn de fleste at GMs problem verken er finansielle eller industrielle, men bunner i et sosialt mønster som selv Carlos Ghosn burde ha problemer med å bryte opp. GM fyller 100 år om to år. Det kan bli en slags dinosaur-skjebne dersom dagen må feires av noe som er blitt en liten del av et stort globalt industri-konglomerat, i stedet for å være lederen selv.
|