Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo blir Fords hybrid-senter
Samtidig som Ford i USA sier at de nok har vært litt for optimistiske med å love et antall hybridbiler innen en viss tid, gir de Volvo i oppdrag å bygge konsernets Hybrid-senter i Europa. |
||||||||||||||||
10 milliarder svenske kroner (1,1 milliarder Euro) skal Volvo investere i det nye anlegget som skal formidle avansert hybrid-teknologi til alle konsernets merker i Europa, og forsyne Volvos modeller på verdensbasis. Dette følger rett i hælene på at Bill Ford måtte fortelle sine aksjonærer, og de amerikanske kundene, at de kunne nok slett ikke klare å bygge 250.000 amerikanske hybrider pr. år innen 2010 (men han lovte andre former for brennstoff-økonomiske biler). Volvo har tidligere fungert som konsernets senter for utvikling av sikkerhetssystemer, en jobb svenskene åpenbart har skjøttet glimrende. Og nå skal de spare drivstoff for hele konsernet. Det er åpenbart feil å kalle det bare en hybrid-sentral, for her skal det også forskes i alt fra lette materialer til små biler med lavt forbruk – et arbeid man kanskje skulle tro ble gjort av alle bilfirmaer hele tiden, uten at man opprettet spesielle laboratorier for det. I bunnen ligger selvfølgelig at de europeiske bilprodusentene gjennom ACEA, deres takorganisasjon, har forpliktet seg til en dramatisk reduksjon av flåte-forbruket innen 2008. Riset bak speilet er at EU kommer med solide påbud, dersom ikke produsentene i praksis viser at de nå mener alvor. Det er ikke noe som tyder på at Ford-konsernet med bl.a. Volvo ligger spesielt godt an i forhold til denne målsettingen. Og nå begynner det å haste.
|