Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW bytter på toppen På bilutstillingen i London sto sjefen selv, sølvhårede dr. Helmut Panke og holdt en strålende tale om hvor bra det går for BMW, før han dro teppet av debutanten, en M6 Convertible. Det blir nok hans siste motor-show opptreden. |
||||||||||||||||
Panke ruslet rundt på den enorme BMW/Mini/Rolls-Royce-standen og fortalte om et firma med stadig nye rekorder. 2.000 biler for lite til å nå 700.000 i første halvår – ny rekord. Man er i rute til å nå en fortjeneste på 4 milliarder euro, før skatt. Ny rekord. 56.000 motorsykler i første halvår. Ny rekord. Man har nettopp produsert Phantom nr. 2.500 på Goodwood-fabrikken, og den kommende cabrioleten er utsolgt både for 2007 og 2008. Med 6.350 produksjonsarbeidere og 11.000 som jobber i distribusjonen, er BMW en av Storbritannias største arbeidsgivere. Og mange andre detaljer han var særdeles stolt av. Samtidig som han fortalte om en dieseloffensiv mot USA (”vi tror meget mer på det enn på hybrid når det gjelder å få ned forbruket”). Og det ble fortalt at om to år har BMW dieselmotorer der tilsetningsstoffer hjelper til på forrenselsen – da vil dieselmotoren være ren nok til å kunne selges i 50 stater. Men sin egen avgang ville han ikke snakke om. På tross av, eller kanskje fordi, Financial Times både i Tyskland og England for lengst hadde fortalt at han snart skal erstattes av Norbert Reithofer. Dagen etter kom den offisielle bekreftelsen på at FT igjen hadde rett. Panke sa i sin avskjedshilsen at han hadde hatt det moro hele veien. Mens Reithofer, også Dr. selvfølgelig, takket styret for at de hadde latt ham ha stor innflytelse i sammensettingen av den nye ledergruppen ”som vil sikre kontinuiteten i BMW-gruppen”. Ikke store forandringer med andre ord. Egentlig er det litt overraskende at endringen skulle skje nå. BMW har riktignok en slags uskrevet lov om at all gammelt skal vekk når det runder 60. Det gjør Panke om en måned. Men han har en kontrakt som varer til mai neste år, og dessuten er han en slik suksesshistorie at mange hadde regnet med at han skulle få et år eller to ekstra. Men nei, likt for alle åpenbart. Hvilket også betyr at Burkhard Göschel kommer til å forsvinne. Han er sjef for produktutvikling og står Reithofer meget nær. Reithofer selv kommer fra produksjonsavdelingen, som han har ledet. Men hans glitrende sans for hva publikum vil ha har nok gjort ham minst like viktig som Göschel i utviklingen av nye produkter. Klaus Dräger blir den nye Göschel – han vet jeg ikke noe om, men den nye Reithofer blir Frank-Peter Arndt, i dag sjef for Dingolfing-fabrikken – en av de beste i hele BMW-systemet (der de en gang i verden bygde Goggomobiler og Glas). Det er åpenbart at styret fremdeles legger vekt på ingeniørkunst og produksjon når det utnevner ledere – Panke er faktisk BMWs første ikke-ingeniør i toppen – og det har jo gått bra det også. Reithofer er far til BMWs enestående fleksible produksjonssystem, som nok er en vesentlig del av ingrediensene som har gjort BMW til verdens ledende produsent av premium biler. Og det er nok på dette feltet arbeidet skal fortsette, for BMW har for lengst lovet at produksjonen ikke skal ut av Tyskland. Og da må man finne på noe for å holde kostnadene i sjakk. Men han kan trøste seg med at forventningene ikke er trykkende tunge. Panke har for lengst fortalt markedet og børsen at ”den veksten vi har sett i første halvår i år vil ikke kunne opprettholdes i resten av året”, og han har også forsiktigere utsikter for 2007. Reithofer er født i 1956, så han har ti år igjen, kom til BMW i 1987 etter masse universitetsinnsats, var teknisk direktør i Sør Afrika i tre år frem til 1997 og tilbrakte deretter tre år i South Carolina da de startet opp der. Han overtar som Vorsitzender der Vorstands fra 1. september i år. (Der røyk den sommerferien).
|