Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Noblere Noble Noble begynner å bli et etablert merke. Ikke minst fordi alle som har vært om bord i en, som siste utgave av BIL for eksempel, er enige om at dette er meget kompetent bilbygging. I London viste de den nye M15. |
||||||||||||||||
Richard Noble vet åpenbart hva han gjør når han tegner bil. Før han startet et selskap i sitt eget navn i 2000 var han konstruktøren bak Ultima. Dette må ha vært en av de råeste kit-cars noensinne. Så bra var den at da Gordon Murray måtte ut på landeveien og teste en del av sine ideer for den kommende McLaren F1, fremdeles øverst på pallen blant verdens supre gatebiler, var det en Ultima han brukte. Men etter at det kom biler med Noble på panseret har det hele fått et meget mer utpreget Porsche-preg – bortsett fra volumet, for det er beskjedent. (anslagsvis 200 i fjor –mens Ultima fremdeles leverte ca. 70). Bilene er ferdigbygde, kvaliteten er bra og de dynamiske egenskapene er på topp. De to modellene vi har møtt til nå, M400 (BILs testbil) og M12 er begge utstyrt med 3-liters V-seksere. M400 med snerrende 425 hester når man trykker inn power-knappen. Men i april i år annonserte Noble at det var en ny bil på vei, nytt karosseri, nye mål og ny drivlinje. 3 liters V6 på 455 hk – Ford står bak blokka og motorstyringen (hva skulle denne delen av bilindustrien gjort uten Ford?), og en sekstrinns Getrag/Quaife transmisjon. Den er lengre, smalere og lavere enn M12 og påstås å være mer komfortabel. Det er i hvert fall bedre innvendig plass. Dessuten har den, med 2 år/24.000 miles, dobbelt så lang garanti som forgjengerne. Tragisk at slikt begynner å bety noe i dette segmentet også. Men det viktigste er vel at nå ser den ut som et helhetlig design, uten ting som er klistret på som noe man er kommet på i ettertid. Spoileren bak er nydelig integrert, luftinntaket på sidene til midt-motoren ser både bra og effektive ut. På gaten i England koster den nye utgaven 75.000 pund – 20.000 mer enn M400, uten å ha noen bedre prestasjoner. Så denne gangen er det nok utseendet og litt mer menneskerespekt man betaler for. Du finner mange bilder av nye M15 i vår forhåndsomtale av bilen.
|