Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De som ikke var der: Marcos manglet Marcos var på Goodwoods Festival of Speed med sin nye TSO GTC. Og de skulle vært på London-utstillingen, men var der i hvert fall ikke på pressedagen. Vi får nøye oss med beskrivelsen. |
||||||||||||||||
Marcos er et godt gammelt navn, Jackie Stewart kjørte Marcos i sin ungdom, den utrolige modellen med teknikk fra Mosquito-maskinen fra krigens tid – med andre ord et chassis i limt finer, og mange andre har hatt glede av disse eksentriske bilene gjennom fabrikkens mer enn 40 år lange historie. I forhold til den gamle TSO er den nye utgaven lettere, og de har hentet 420 hester ut av Corvette/Monaro-motoren. Noen ekstra penger på toppen av de 50.000 pund Tony Stelliga – den kanadiske sjefen - ber om, og du har en motor trimmet til 462 ganske snille hestekrefter. Det nye chassiset er utviklet av, og bygges hos Prodrive, som vi ellers kjenner som driveren bak Subarus rallyinnsats og nummer en i fem britiske TC-mesterskap. Også karosseriet er designet på CAD og composit-panelene produseres i England. Det snakkes om null til 160 på 8,5 sekunder og en toppfart oppunder 300 km/t. Hva som er mer interessant er at det også snakkes om en R/T utgave. Hva det betyr vet jeg ikke – Removable Tak? Poenget er i hvert fall at ved å fjerne to takpaneler er du plutselig åpen, men i det samme trygge buret som omgir deg i GTC-utgaven. Den koster 4.000 pund ekstra, har touring-avfjæring (litt mer komfort med andre ord), masse stereoutstyr og et bagasjerom som er bedre tilpasset bagasje. Med nett for eksempel. Med 100 biler produsert i fjor er ikke akkurat Marcos noen kjempe. Men den er en kjempestor fargeklatt, det er derfor vi liker den.
|