img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Drosjene i Alta bidrar til renere motorer
I fire år har flere taxier i Alta vært med på en verdenstest av nye dieselmotorer. De har ikke helt visst hvilken motor de hadde i sin bil. De har bare kjørt passasjerer dagen lang.

Bilene har vært til registrering hos den lokale Toyota-forhandler og resultatene er sendt til Toyota i Belgia og Japan. Takket være innsatsen og testene ikke minst i Alta produserer nå Toyota dieselmotorer som forurenser mye mindre.

Verdens bilpark må redusere utslippet av CO2. Eksosen må bli renere. For innen år 2020 vil verdens bilpark øke med utrolig 70 prosent.

eksten kommer ikke i Norge – men i land som Kina, Russland, Vietnam og i en rekke såkalte U-land. Men hvor eksos slippes ut spiller mindre rolle for den globale oppvarmningen. Den er like skadelig for alle.

Derfor investerer en produsent som Toyota mer enn noen gang på å utvikle og produsere motorer som forurenser mye mindre – dog uten at det skal gå ut over komfort, prestasjoner og folks pengepung. Det skal ikke bli slik at alle må kjøre rundt i minibiler fordi bilene slipper under mindre eksos.

Utvikling av renere motorer er ingeniørkunst på høyeste nivå. Det krever millimeter presisjon og nye fabrikker der roboter og industriell kvalitetskontroll står i høysetet.

Det tar mer enn fem år å utvikle en ny motor – og det tar ikke lang tid å forbedre nåværende. Sentralt står testing – ikke bare på testbaner og i laboratorier – men tester i virkelig bruk. Og det er der taxiene i Alta spiller en så sentral rolle.

I arbeidet med å utvikle nye dieselmotorer ville Toyota teste motorene under alle forhold flere steder på kloden. Alta ble et av stedene – og gjennom Harila-gruppen i Nord-Norge ble testene kjørt over flere år.

 

”Våre beste tester”

Toyota har til nå ønsket å snakke minst mulig om Alta-testene. Mange har vist at det foregikk noe spennende og taxieierne har vist noe – men ikke alt.

Bilene de har kjørt folk til sykestua med, hentet på flyplassen eller kjørt folk til bryllup og hjem fra fest har hatt motorer som forurenser mye mindre.

D-CAT motorene er den nye teknologien. De er avanserte og kompliserte – men mer viktig er det at motorens utslipp av CO2 er redusert til et langt lavere nivå enn på andre motorer på samme volum.

Motoren på 2,0 liter og 125 HK slipper ut 146 g/km, 2,2 liter på 150 HK slipper ut 156 og motoren på 180HK slipper ut 161 g/km. Det er i følge Toyota ”en ny standard for utslipp fra så store motorer”.

Toyotas ingeniører roser de tester som ble utført i Alta. De bidrar i meget sterk grad til de knallgode resultatene for fremtidens dieselmotorer.

- Vi må takke taxi-eierne og våre folk hos forhandleren i Alta for meget godt bidrag til å utvikle motorer som forurenser mindre, sier sjefen for motorerutvikling hos Toyota Europe Gerald Killmann.

 

Avanserte tester

Informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge forteller hva som egentlig er testet på drosjene i Alta. Det er krevende tester – og resultatene kan få stor betydning for morgendagens dieselmotorer og utslippet av eksos.

- Toyota har utviklet en ny D-4D common rail teknologi med blant annet piesoelektriske injektorer (177 hester), sier Skramstad. Motoren gir rekordlavt CO2-utslipp. Den nye 2.0-literen bare 146 gram CO2-utslipp og det er rekordlavt!

- Systemet som er testet ut i Alta har som mål å fjerne dieselpartikler og NOx. Det som jo kommer til å bli et sport spørsmål vedrørende dieselmotorer i fremtiden er nettopp utslippene av dieselpartikler og NOx. Stadig flere lanserer partikkelfiltre som fjerner ca. 80-85 % av de større partiklene.

- Men ennå vet ingen hvor farlige nano-partiklene i dieseleksosen er for folks helse. NOx er farlig både i nærmiljøet og fordi gassene gir indirekte CO2-utslipp. Bare Toyota har hittil lansert en katalysator (DCAT) som fjerner både partikler og NOx, sier Skramstad

 

En fabrikk for Europa

Trenden går mot at bilprodusenter samler produksjonen av en type motorer i en fabrikk. For dieselmotorer på 2,0 og 2,2 liter er produksjonen lagt til Wroclaw i Polen. Der er det bygget en ny fabrikk som forsyner samlebåndene i Tyrkia og England med motorer.

Komponenter kommer fra store deler av verden – fra Japan, Portugal, Kina og England (bare ikke fra Norden) til Wroclaw der motorene produseres og testes før de transporteres på lastebiler til bilfabrikkene Toyota har i Europa.

Tiden er forbi da man la en motorfabrikk tett ved samlebåndet. Produksjon av motorer er for spesialisert og investeringene så store at det lønner seg å samle alt på et sted.

Neste år skal Toyota åpne sin første bilfabrikk i Russland. I en fabrikk under oppføring ved St Petersburg skal det bygges Toyota Camry – men motorene vil komme fra Wroslaw i Polen.

I første fase skal alle bilene fra fabrikken i St Petersburg selges i Russland, men Toyotas øverste sjef i Europa Tadashi Arashima åpner for mulig eksport til resten av Europa når fabrikken får økt kapasitet.

 

Vil bli best på miljø

Toyota har satt seg som mål å bli best på miljø. Det gjelder ikke minst i Europa der man tror miljø vil bli en sentral faktor i årene som kommer. I fokus blir biler med hybridmotor.

Toyota jobber på høytrykk med kombinasjonen dieselmotor og elektrisk motor. De leverer alt en slik kombinasjon for distribusjon av varer i japanske byer, men mener at man enda ikke er langt nok for større produksjon. Men det vil nok komme.

Lexus vil bli et foregangsmerke når det gjelder miljø og lavt utslipp takket være hybridmotorer.

Og alle dieselbiler vil bli levert med rensesystemer lik parikkelfilter.

 

Ingen lading ved akselerasjon

Miljø handler ofte om små detaljer. For å redusere forbruket av diesel og dermed også utslippet av eksos har Toyotas nye dieselmotorer et system der motoren ikke lader bilens batterier ved akslerasjon.

Da øker nemlig drivstofforbruket ytterligere og man lar heller batteriene fylles opp når bilen ruller eller når man bremser.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer