Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford tapte mer enn ventet Størrelsen på Fords baklengs i annet halvår var overraskende stort. 123 millioner dollars – i fjor tjente de 946 mill i samme periode. |
||||||||||||||||
Tapet på bil-siden økte fra 245 til 808 millioner, på tross av at Nord Amerika-divisjonen kutte sitt tap fra 907 til 797 millioner. Og det selv om omsetningen sank fra 19.9 til 19,2 milliarder. Det som virkelig satte sitt preg på kvartalet var for det første at finans-divisjonen gikk solid tilbake, i fjor tjente den 740 millioner dollars, i år lå tallet 300 millioner lavere. Og for det andre at PAG, luksusbil-avdelingen, igjen stupte i rødt. I fjor tjente den forsiktige 17 millioner, nå var den igjen 162 millioner under null. Hva det er som går så galt der aner ingen utenfor. Ford deler ikke opp PAG-tallene. Det er imidlertid ingen hemmelighet at Jaguar sliter fremdeles på tross av at det blir tatt mange grep for å bedre den situasjonen. Volvos problemer øker – eller rettere sagt, salgstallene synker fordi de ikke har vært flinke nok til å holde produktene sine friske. Hvem kan tro at nye S80 er ny? Og dollarkursen gjør det selvfølgelig enda vanskeligere å tjene penger på å eksportere luksusbiler til USA. På den annen side insisterer dr. Ulrich Bez, Aston-sjefen, på at de tjener penger nå. Og Det virker som om Land Rover går bra. Men samtidig som de triste kvartalstallene ble kjent gikk Merrill Lynch ut og oppgraderte Ford-aksjene – fordi de sier at de fleste av disse dårlige nyhetene allerede er priset inn i verdien. Markedet var enig. Det ble en høy omsetning av Ford-papirer og i løpet av ettermiddagen økte Ford-aksjene med 3,6 % til $6,59.
|