Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jag blir ikke koreansk Det har jo vært noen spekulasjoner om evt. salg av Jaguar i det siste. Det ser ikke ut som katta blir koreansk i hvert fall. |
||||||||||||||||
Det har kommet en ganske uvanlig melding fra Hyundais hovedkvarter nå. ”Hyundai Motor Co. akter ikke å kjøpe Jaguar eller noen av Jaguars tilganger” heter det i meldingen. Det er ikke ofte spekulasjoner når et slikt nivå at denne type dementier dukker opp. Eller, i dette tilfelle, det er ikke ofte spekulasjonene ligger på et ganske lavt nivå, men at de allikevel har slik styrke at noen av de nesten-involverte synes de må dementere en ikke-sak.
Vurderte luksusmerke Akkurat Hyundai dukket opp i spekulasjonene fordi koreanerne for en tid siden antydet at de nok kunne tenke seg å ha et Lexus-type varemerke i beholdningen sin. Men det er lenge siden de la de planene til side for å konsentrere seg om kjernevirksomheten. Der er det fremdeles mye som skal på plass, ikke minst administrativt, før de kan tenke på å slå for mye ut med armene. Hva som imidlertid er riktig er at i denne fasen studerte Hyundai blant annet Jaguar, med tanker på et eventuelt oppkjøp, så de har et visst kjennskap til denne bedriften fra noen år tilbake.
Tungrodd Mange milliarder har vært tapt siden den gang og det er ikke tvil om at dersom Ford virkelig begynner å selge ut sine eiendeler, vil PAG-merkene (kanskje bortsett fra Volvo) være de som forsvinner først. På den annen side er det mange som mener at med en annen organisasjon vil Jaguar, Volvo, Aston Martin og Land Rover kunne produsere helt andre resultater. Slik det er i dag er de lokale merke-sjefene i realiteten helt impotente, og de skal rapportere videre til en PAG-topp som egentlig heller ikke har særlig makt – som rapporterer videre oppover til et komplisert system i Dearborn, der hands-on er noe av det fjerneste som eksisterer. Derfor skal man ikke se bort fra at en ny eier (Porsche eller russiske GAZ som har ansatt den tidligere PAG-sjefen, Martin Leach i en toppstilling) vil kunne få skikk på merket bare ved å effektivisere administrasjonen.
|